PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowa droga startowa w Katowice Airport do użytku w kwietniu lub maju

  • PAP    22 stycznia 2015 - 18:16
Nowa droga startowa w Katowice Airport do użytku w kwietniu lub maju

Fot. sxc.hu

30 kwietnia lub 28 maja powinna zostać oddana do użytku nowa droga startowa w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Ma ona dać możliwości rozwoju lotnisku, które - poza regularnymi kursami - chce się specjalizować w obsłudze cargo, czarterów i biznesu.




Jak mówił podczas czwartkowej (22 stycznia) konferencji prasowej prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik, szczególnie te dwa pierwsze segmenty potrzebują odpowiedniej infrastruktury.

W obsłudze cargo lotnisko celuje w przyszłości w wartość 100 tys. ton ładunków rocznie (w ub. roku było to 16,5 tys. ton). Przy takiej skali przewozów przynajmniej część towarów zabierają ciężkie samoloty potrzebujące długich dróg dobiegu i rozbiegu.

Również w rosnącym ruchu czarterowym (w ub. roku 986 tys. pasażerów, wobec 759 tys. w 2013 r.) władze lotniska spodziewają się, że wkrótce część przewoźników zacznie operować samolotami szerokokadłubowymi. "Wyszliśmy naprzeciw tej perspektywie nową infrastrukturą" - podkreślił Tomasik. To dzięki niej Katowice Airport stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich dysponujących drogą o długości ponad 3 km (obok Rzeszowa i Warszawy).

Na razie nowa infrastruktura przechodzi procedury związane z rejestracją i certyfikacją. Przedstawiciele GTL spodziewają się, że pierwsza planowa operacja lotnicza zostanie wykonana na nowej drodze startowej 30 kwietnia lub 28 maja (takie konkretne daty wynikają z procedur obowiązujących m.in. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego).

Budowa drogi - równoległej do starej lecz przesuniętej o blisko 200 m na północ - rozpoczęła się na początku 2013 r. i zakończyła w listopadzie ub. roku. Betonowa droga ma 3200 m długości (a więc jest dłuższa o 400 m od dotychczasowej, z możliwością przedłużenia o kolejne 400 m) i 45 metrów szerokości (plus po 7,5 m poboczy z każdej strony).

Dla porównania - jak mówił rzecznik lotniska Cezary Orzech - pierwsze katowickie lotnisko w latach 20. ub. wieku dysponowało możliwością startów i lądowań na długości niespełna 500 m. Drogi startowe tworzył szutrowy okrąg o średnicy ok. 150 m, z którego promieniście wychodziły szutrowe przedłużenia. Samoloty w tamtych czasach nie miały zwykle tylnego koła, a rodzaj haka, który zagłębiając się w szutrze pozwalał wyhamowywać po lądowaniu.

Wszystkie parametry obecnej nowej drogi startowej w Katowice Airport umożliwią obsługę największych współczesnych statkom powietrznym z pełnym obciążeniem. Droga została wyposażona m.in. w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym - po przeprowadzeniu jeszcze pewnych inwestycji - samoloty będą mogły lądować przy widzialności wzdłuż drogi nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m.

Umożliwi to system ILS II kategorii, który powinien stać się dostępny w 2016 r. Do tego czasu na lotnisku działał będzie obecny ILS I kategorii, który umożliwia lądowania przy widzialności poziomej wzdłuż drogi startowej 550 m i pionowej (czyli podstawie chmur) 60 m - na tzw. kierunku podstawowym, czyli od strony Siewierza.

Wykonana przez firmę Budimex nowa droga startowa z pełną infrastrukturą kosztowała 157 mln zł. Było to jedno z dwóch zadań wykonanych w trakcie największej inwestycji w historii lotniska. Drugim była zakończona w 2013 r. rozbudowa płyt postojowych i modernizacja części dróg kołowania. Ta część inwestycji była warta 81 mln zł i trwała od czerwca 2011 r.







KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.