Nowe Centrum Łodzi coraz bliżej realizacji

Plany zagospodarowania przestrzennego dla Nowego Centrum Łodzi (NCŁ) przyjęli w poniedziałek łódzcy radni. Według władz miasta ich uchwalenie określa zasady zagospodarowania tych terenów i znacznie ułatwi procesy inwestycyjne w NCŁ.
Nowe Centrum Łodzi coraz bliżej realizacji
fot. ncl.uml.lodz.pl

Za ich przyjęciem zagłosowała koalicja radnych PO i SLD, przeciwni byli radni PiS.

Plany obejmują 94 ha, czyli blisko 7 proc. strefy wielkomiejskiej. Były konsultowane od kilku lat z mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi i profesjonalistami. Zorganizowano m.in. warsztaty projektowe "Zszywanie miasta", konsultacje społeczne. Dwukrotnie plany wykładano do publicznego wglądu i organizowano dyskusje. Ostatecznie wpłynęły 202 uwagi, 114 z nich zostało uwzględnionych, a 24 częściowo uwzględnione.

Zdaniem władz miasta w planach nakreślono przedsięwzięcia kluczowe dla rozwoju Łodzi i regionu, a zlokalizowane na obszarze NCŁ. W centralnej jego części znajduje się budowany obecnie dworzec multimodalny Łódź Fabryczna wraz z tunelem.

Uzupełnieniem funkcji dworca jest przewidywana przestrzeń komercyjna - usługowa i mieszkalna. Dworzec ma zapewnioną obsługę komunikacyjną z ulic projektowanych o roboczych nazwach: Nowotargowa, Nowowęglowa i Nowoskładowa oraz przebudowywanych: Składowej i Kilińskiego. Zaplanowano także przebieg linii tramwajowych z przystankami tuż przy dworcu. W jego okolicy ma powstać zabudowa usługowa wraz z parkingami podziemnymi, w tym tzw. Brama Miasta i Specjalna Strefa Kultury.

Strukturę funkcjonalną uzupełniać będzie zabudowa mieszkaniowa i zrewitalizowane obiekty elektrociepłowni EC1, które pełnić będą funkcję kulturalną.

Nowe ulice podzielą duże kwartały miejskie, żeby ułatwić inwestowanie wewnątrz nich. W ramach NCŁ są także obszary historycznej zabudowy, przede wszystkim przy ul. Sienkiewicza, Narutowicza, Kilińskiego i Tuwima.

Elementami przestrzeni publicznych mają być m.in. nowe place miejskie, w tym tzw. Rynek Kobro, plac przed dworcem czy przed zajezdnią tramwajową. Zaplanowano też tereny zielone m.in. bulwar wzdłuż ul. Nowowęglowej. Wzdłuż ulic, na których pozwalają na to warunki techniczne, będą sadzone szpalery drzew.

Na większości terenów w NCŁ została przyjęta zabudowa usługowa oraz mieszkaniowa wielorodzinna. Pozostałe funkcje: usługi kultury, nauki, kultu religijnego, wprowadzone są w miejscach, w których już realizowane są inwestycje (EC1) lub wcześniej już one istniały tj. kampus uniwersytecki czy cerkiew św. Aleksandra Newskiego.

Wysokość zabudowy ma być podobna do istniejących już obiektów. Przeważnie ma to być maksymalnie 7 kondygnacji, ale nie więcej niż 25 m wysokości. Będą jednak wyjątki - "Brama Miasta", która będzie mogła mieć maksymalnie 17 kondygnacji i 64 m wysokości, istniejące już biurowce przy ul. Traugutta o wysokości 70 m oraz obiekt, który powstanie po wyburzeniu hotelu centrum, który może mieć do 54 m. Także przy ulicy Targowej w rejonie dworca będą cztery budynki usługowe o maksymalnej wysokości 12 kondygnacji i 49 m; wysokość pozostałej zabudowy w otoczeniu dworca nie przekroczy 35 m.

W NCŁ znajduje się dziewięć obiektów wpisanych do rejestru zabytków, takich jak cerkiew czy najstarsza łódzka elektrownia. Plany miejscowe zagwarantują ochronę prawną dla 53 obiektów i zespołów zabytkowych wpisanych do gminnej ewidencji zabytków oraz 28 spoza ewidencji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.