PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowe Centrum Łodzi - jak najlepiej wykorzystać tę przestrzeń?

  • PAP    26 kwietnia 2015 - 16:03
Nowe Centrum Łodzi - jak najlepiej wykorzystać tę przestrzeń?
Miejsce to ma być atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców (fot. ncl.uml.lodz.pl)

Przejściowe rozwiązania przestrzenne na terenie Nowego Centrum Łodzi oraz program badań dotyczący użytkowników powstającego w nim węzła multimodalnego - to dwa założenia lokalnego planu działania przedstawionego w piątek przez dyr. NCŁ Błażeja Modera.




Lokalny plan działania stworzony dla węzła multimedialnego Łódź Fabryczna zawiera rekomendacje rozwiązań, które mają sprawić, że miejsce to stanie się atrakcyjne nie tylko dla podróżnych i mieszkańców miasta, ale również będzie stymulować rozwój gospodarczy Łodzi.

Jak zaznaczył dyrektor NCŁ, program ENTER.HUB realizowany był przez władze Łodzi we współpracy z jedenastoma innymi miastami europejskimi w latach 2013-15.

"Program dotyczył wymiany najlepszych praktyk w zakresie tworzenia węzłów multimodalnych i rozbudowywania przestrzeni wokół nich" - dodał.

Autorka lokalnego planu działania dla NCŁ Alina Giedryś wyjaśniła, że zadaniem grupy specjalistów oraz pracowników naukowych i studentów było wskazanie, jakie działania mogą sprawić, aby ogromna infrastruktura powstająca w centrum Łodzi, była przyjazna i służyła wszystkim mieszkańcom.

"Liczymy na to, że Łódź Fabryczna będzie kiedyś dworcem kolei dużych prędkości; przelotowym i o dużym potencjale rozwojowym. O tym trzeba myśleć już dzisiaj" - powiedziała.

W ramach planu powstały dwa projekty. Pierwszy zakłada potrzebę budowy przejściowych i niskonakładowych rozwiązań przestrzennych na terenie NCŁ - wokół EC1, Bramy Miasta oraz węzła multimodalnego dworca. Giedryś wyjaśniła, że - wzorując się na przykładach dobrych praktyk z innych miast - w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wprowadzono zmiany, które umożliwią przejściowe zagospodarowanie terenów, docelowo - w perspektywie kilku lat - przeznaczonych pod inwestycje. Moder dodał, że pierwsze tymczasowe zagospodarowania terenów wokół dworca zostaną wprowadzone w przyszłym roku.

"To mogą być place zabaw, tereny zielone, zaplanowane tymczasowo w miejscach, gdzie trudno myśleć o docelowych nasadzeniach. Przytaczamy różne przykłady źródeł finansowania: budżet obywatelski, kapitał prywatny, różne działania społeczne. Fragmenty miasta można oddać do dyspozycji szkołom, bibliotekom, grupom społecznym, inicjatywom - po to, aby ta przestrzeń żyła. Nawet przez dwa-trzy lata do rozpoczęcia budowy warto zadbać, by była to przestrzeń żywa i przyjazna" - powiedziała Giedryś.

Drugi projekt lokalnego planu działania skupia się na użytkownikach węzła multimodalnego. Z myślą o nich przygotowano szereg unikalnych w skali kraju badań: socjologicznych, psychologicznych, analiz intensywności miejskiego ruchu oraz ekonomicznych aspektów transportu. Będą one uwzględniać opinie mieszkańców o ich preferencjach komunikacyjnych. Dane pozwolą na zoptymalizowanie funkcji węzła multimodalnego jako węzła przesiadkowego do innych środków transportu, m.in. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i miejskich środków komunikacji.

W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na projekt metodologii cyklu badań, które realizowane będą przez dziesięć lat. W ramach projektu powstanie baza wiedzy zlokalizowana w Urzędzie Marszałkowskim. "Znajdziemy rozwiązania, zakres i harmonogram oraz zapewnienie kompatybilności wszystkich badań, prowadzonych przez różne podmioty. Będziemy korzystać m.in. z danych GUS, WUS, GDDKiA, Zarządu Dróg i Transportu. Dane w dziesięcioletnim planie badawczym będzie zbierać też Politechnika Łódzka. Chcemy szyć na miarę rozwój transportu w Łodzi i woj.łódzkim" - podkreśliła Giedryś.

Lokalny plan działania powstał w ramach współfinansowanego przez UE programu ENTER.HUB, którego celem jest określenie możliwości optymalnego wykorzystania regionalnych węzłów kolejowych dla zrównoważonego, ekonomicznego, kulturalnego i społecznego rozwoju miast europejskich średniej wielkości. W programie - obok Łodzi - biorą udział miasta, w których powstają tego typu węzły, m.in. Reggio Emilia (Włochy), Ciudad Real (Hiszpania), Creil (Francja), Ulm (Niemcy), Preston (USA).

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.