PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowoczesny handel wkracza do małych miast

  • PropertyNews.pl    9 października 2013 - 10:09
Nowoczesny handel wkracza do małych miast

Nowoczesny handel śmiało wkracza do coraz mniejszych miast Polski. Dziś mieszkańcy 100-, a nawet 50-tys. ośrodków nie muszą wyjeżdżać na zakupy do największych aglomeracji. O inwestycyjnych okazjach i wyzwaniach związanych z budowaniem galerii handlowych w takich lokalizacjach rozmawiamy z Tomaszem Rydlewskim, wiceprezesem BOIG.




Jak pod względem inwestycji handlowych przedstawia się potencjał polskich miast liczących około 50 tys. mieszkańców?

Potencjał inwestycyjny w mniejszych miastach jest wciąż bardzo duży. Opierając się na naszym doświadczeniu, mogę powiedzieć, że wyniki centrów handlowych w takich lokalizacjach są naprawdę dobre.

Czytaj też: W miastach jest za dużo centrów handlowych

W obiektach typu Dekada Żyrardów czy Dekada Skierniewice notujemy pozytywne wskaźniki odwiedzalności oraz korzystny stosunek obrotów do czynszu. Oznacza to, że centra funkcjonują prawidłowo. Dekada Żyrardów działa na rynku niewiele ponad rok, a jej wyniki rosną z miesiąca na miesiąc. W czerwcu br. wzrost odwiedzalności w stosunku do czerwca 2012 roku osiągnął imponujący wynik 38 proc.

Równie dobre wyniki zanotowała Dekada Skierniewice, której wskaźnik odwiedzalności w pierwszym półroczu wzrósł o 15 proc., a obroty o 14 proc. rok do roku.

Kolejnym czynnikiem pokazującym siłę mniejszych miast jest zainteresowanie ze strony najemców. Przykładem jest sieć H&M, która po udanym otwarciu sklepu w Dekadzie Żyrardów kontynuuje rozwój w miastach o podobnej wielkości. Także marka Reserved realizuje podobny model rozwoju.To pokazuje, że z tego rodzaju projektów zadowoleni są zarówno deweloperzy, jak i najemcy.

Oczywiście, by inwestycja przyniosła spodziewane korzyści, musi być odpowiednio przygotowana i dopasowana do lokalnych potrzeb. Od kilku lat mamy do czynienia z poważną ekspansją różnych deweloperów, przez co nawet małe i średniej wielkości miasta coraz bardziej nasycają się powierzchnią handlową. Dziś w Polsce pozostało niewiele miast, w których nie istnieje lub nie jest planowana żadna inwestycja handlowa.

W jaki zatem sposób właścicielom i zarządcom takich obiektów udaje się przyciągnąć klientów?

Cała sztuka polega na tym, by zapewnić ofertę, która zainteresuje konsumentów i sprawi, że nie będą jeździli do większych obiektów handlowych w miastach oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów od ich domów.

Co decyduje o powodzeniu projektu? Trzy główne czynniki to: dobra lokalizacja w mieście, optymalna wielkość projektu oraz zestawienie najemców. Przy odpowiedniej lokalizacji łatwo wygenerować pozytywny wskaźnik footfall i jednocześnie uniemożliwić powiększenie powierzchni handlowej w mieście przez konkurencję.

Centrum musi zostać precyzyjnie dostosowane do potrzeb konkretnego miasta. Jeśli w 50-tys. mieście obiekt o charakterze modowym będzie dysponował powierzchnią ponad 20 tys. mkw., będzie bardzo trudno go skomercjalizować, a sami najemcy będą walczyć między sobą o każdego klienta. Gdy zaś obiekt będzie za mały, skorzysta konkurencja, która zrealizuje własne projekty. Optymalna wielkość inwestycji handlowej w miastach z około 50 tys. mieszkańców to kilkanaście tys. mkw.

Co jednak zrobić, gdy w jednym mieście powstaje kilka projektów handlowych?

Taka sytuacja nie jest zdrowa. Najemcy mogą stawiać warunki i pozornie uzyskiwać korzystne dla siebie umowy. W praktyce będzie to jednak oznaczać problemy samego obiektu, jak i dewelopera.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Łupek, 2013-10-09 22:33:53

    Czekałem... i się nie doczekałem
  • Lucker, 2013-10-09 20:48:39

    Tak Tomku, no ten Malbork Jurka K. to szczególnie strzał jak kulą w płot - trzy galerie w jednym miejscu to super lokalizacja:) Powodzenia życzę. Taki numer to tylko się udał A.L. z Mazovią w Płocku.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.