Nowy terminal i wieża kontroli lotów

Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta wiosną przyszłego roku wzbogaci się o trzeci i największy terminal pasażerski oraz nową wieżę kontroli lotów.
Nowy terminal i wieża kontroli lotów

Wartość obu inwestycji wyniesie ok. 210 mln zł. Pierwsi pasażerowie zostaną prawdopodobnie odprawieni z nowego terminala w marcu, a rocznie będzie on mógł obsłużyć ok. 1,5 mln osób – poinformowała rzeczniczka Portu Lotniczego Łódź Ewa Bieńkowska.

Czytaj też: Łódzkie lotnisko zagrożone likwidacją

Maksymalna przepustowość nowego obiektu wynosić ma 1300 pasażerów na godzinę. Oznacza to, że jednocześnie będzie można odprawiać pasażerów z sześciu samolotów typu Boeing 737 (obecnie – z trzech).

Czytaj też: Ponad 30 tys. pasażerów na łódzkim lotnisku

Nowy terminal będzie miał prawie 25 tys. m kw. Podczas projektowania budynku wykorzystano różnicę poziomów terenu i pierwszą z czterech użytkowych kondygnacji umieszczono 5 metrów pod ziemią. Znajdą się tam pomieszczenia techniczne, socjalne, zbiorniki wody paliwowej, centralna sortownia bagażu, a także garaż dla służb portu.

Wyżej, na parterze, na 14 stanowiskach odbywać się ma odprawa pasażerów. Przewidziano też dodatkowe 15. stanowisko, tzw. linię czerwoną odprawy, z deklarowaną kontrolą celną. W antresoli nad parterem zaplanowano pomieszczenia socjalne, a na piętrze: pomieszczenia administracyjne, gastronomiczne, biur podróży, linii lotniczych i handlowo-usługowe. Przed terminalem powstaje parking dla 300 aut.

Koszt budowy terminalu to ok. 195 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest w 76 proc. ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego (zabierz głos/oceń marszałka województwa). Pozostałą kwotę, stanowiącą wkład własny, daje Port Lotniczy.

To nie jedyna inwestycja, której budowa na łódzkim lotnisku dobiega końca. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje w marcu oddać do użytku nową wieżę kontroli lotów. Wartość tej inwestycji to 14,6 mln zł.
„Obecnie trwa proces wyposażania operacyjnego wieży oraz budowa drogi dojazdowej od południa. Wiosną nowa wieża zostanie odpowiednio wyposażona i rozpocznie pracę operacyjną” – zapewnia Bieńkowska. W planach na przyszły rok jest też dokończenie budowy bazy paliw i budowa równoległej drogi kołowania.

Lotnisko w Łodzi (zabierz głos/oceń prezydenta) może jednocześnie przyjąć siedem dużych samolotów i spełniać tym samym rolę lotniska zapasowego dla Okęcia i innych portów regionalnych. W maju tego roku zakończyła się modernizacja 420-metrowego odcinka najstarszej części drogi startowej. Koszt tego etapu modernizacji wyniósł 12,7 mln zł.

Z danych łódzkiego lotniska wynika, że w ciągu 11 miesięcy tego roku łódzki Port Lotniczy odprawił ponad 360 tys. pasażerów, w tym niemal 312 tys. w ruchu regularnym (to wzrost tych ostatnich o ponad 10 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Obecnie Łódź ma regularne połączenia międzynarodowe do: Dortmundu, Dublina, East Midlands, Edynburga, Liverpoolu, Londynu Luton, Londynu Stansted i Mediolanu Bergamo.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.