PARTNER PORTALU
  • BGK

Obwodnic Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa nie będzie. Nie spełniają wymogów formalnych

  • PAP/AT    31 marca 2016 - 12:44
Obwodnic Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa nie będzie. Nie spełniają wymogów formalnych
Stan techniczny drogi krajowej nr 15, łączącej Wielkopolskę z Dolnym Śląskiem, oraz województwami: kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim pogarsza się (fot. PTWP)

• Budowa obwodnicy wielkopolskich miast Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK 15 nie spełnia wymogów formalnych.
• Nie zostały ujęte w planie budowy dróg krajowych, ani w kontrakcie terytorialnym.




Budowa obwodnicy wielkopolskich miast Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK 15 nie spełnia wymogów formalnych - podkreślił w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. Jak dodał, to są problemy lokalne. "Tutaj ruchu tranzytowego nie ma" - zaznaczył.

O plany budowy obwodnicy miast w południowej Wielkopolsce pytali wielkopolscy posłowie PO Wojciech Ziemniak i Jarosław Urbaniak, podkreślając, że brak obwodnicy w powiecie krotoszyńskim stanowi duży problem komunikacyjny.

"W okolicach Krotoszyna nie zaplanowano budowy żadnej drogi szybkiego ruchu lub autostrady. Władze lokalne zwracają uwagę na poważne utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców, jakie wynikają z przebiegania przez miasta powiatowe dróg krajowych, które przyjmują cały uciążliwy ruch samochodowy. Nie istnieją trasy szybkiego ruchu, które ułatwiłyby komunikację samochodową z tym rejonem wielkopolski" - zauważył Ziemniak.

Czytaj też: Do 2023 roku w Polsce powstanie 57 obwodnic. Oto ich lista

Jak dodał, stan techniczny drogi krajowej nr 15, łączącej Wielkopolskę z Dolnym Śląskiem, oraz województwami: kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim pogarsza się.

Poseł PO zauważył, że choć zobowiązanie do budowy obwodnicy znalazło się w porozumieniu między gminami a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad z 2009 roku, trasa ta nie została ujęta w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Obwodnica nie znalazła się również w kontrakcie terytorialnym podpisanym przez władze województwa wielkopolskiego z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa.

Smoliński odpowiadając na pytania posłów Platformy podkreślił, że "na dziś, obiektywnie mówiąc, są małe szanse na realizacje tego zadania".

Zaznaczył, że podczas tworzenia list inwestycyjnych, zwłaszcza w zakresie projektów polegających na budowie obejść miejscowości założono, że inwestycjami priorytetowymi są obwodnice znajdujące się w ciągu dróg ekspresowych oraz zadania ujęte w kontraktach terytorialnych i obejścia miejscowości o ponadnormatywnym natężeniu ruchu zwłaszcza tranzytowego.

"Obwodnice, o których panowie mówią tych kryteriów nie spełniają. Zapewne dlatego w planie budowy dróg krajowych, ani w kontrakcie terytorialnym przez poprzedni rząd nie zostały ujęte" - podkreślił wiceminister.

Przypomniał, że w planie budowy dróg jest już obecnie 56 obwodnic miejscowości, które spełniają wymagane kryteria. Jak mówił, na dojazdach do i z Krotoszyna na drodze krajowej nr 15 obciążenie pojazdów silnikowych ogółem w ciągu doby nie przekracza 7 tys. pojazdów, w sytuacji, kiedy średnia krajowa wynosi 10 tys. Dodał, że są to co prawda wyliczenia sprzed kilku lat, ale oczekując na nowe pomiary nie spodziewa się ich znacznego zwiększenia.

"Chcemy się zmierzyć z tym problemem, czekamy na pomiary ruchu drogowego, które w ciągu miesiąca myślę, że dotrą. Ale tak, jak sam pan poseł powiedział - mówi pan raczej o problemach lokalnych, natomiast obwodnice mają za zadanie rozwiązać przede wszystkim problemy tranzytowe. Tutaj tego ruchu tranzytowego nie ma" - podkreślił wiceminister.

"Najpierw musimy zrealizować to, co jest w programie. Za chwilę będzie pytanie o Via Carpatia, gdzie to jest ujęte zarówno w sieci międzynarodowej i tam brakuje środków na realizację - więc też powiemy - są pewne priorytety" - zaznaczył Smoliński.

Jak dodał Unia Europejska zobowiązuje Polskę do realizowania korytarzy. "Powiemy Komisji Europejskiej, że my nie realizujemy korytarzy międzynarodowych, a realizujemy obwodnice, bo to jest problem lokalny? Ja to rozumiem, natomiast pewne priorytety musimy przyjmować. I panowie posłowie i środowiska lokalne muszą to zrozumieć" - podkreślił.

Smoliński zaznaczył jednak, że "państwo polskie nie uchyla się od realizacji tego typu inwestycji". "Patrząc obiektywnie na te obwodnice, które są ujęte w planie, tam problemy tranzytowe są większe niż te, o których panowie mówicie. Pochylimy się nad tym problemem jeżeli dostaniemy nowe badania ruchu, z tym, że badania są zawsze związane z ruchem tranzytowym, a nie z ruchem lokalnym. Takie są założenia przy budowie obwodnic" - dodał wiceminister infrastruktury.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.