Obwodnica Morawicy - jest plan potrzeba pieniędzy

• O konieczności szybkiego rozpoczęcia przebudowy drogi krajowej nr 73 pomiędzy Kielcami i Wolą Morawicką oraz budowy obwodnicy Morawicy (Świętokrzyskie) dyskutowano podczas konferencji zorganizowanej przez lokalny samorząd.
• Zdaniem wójta sytuacja mieszkańców stojących codziennie w korkach jest dramatyczna.
Obwodnica Morawicy - jest plan potrzeba pieniędzy
Władze gminy liczą, że budowa obwodnicy zwiększy inwestycje i ruch turystyczny w Morawicy (fot.wikimedia.org/Jerzy Opioła)

Inwestycja, przygotowywana od 2006 r., jest - zdaniem m.in. mieszkańców gminy Morawica - niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa korzystających z trasy oraz dla usprawnienia ruchu pojazdów przejeżdżających przez miejscowość. Wg danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w 2015 r. średnio na dobę przejeżdżało tędy ok. 19,5 tys. pojazdów, w tym ok. 4 tys. ciężarówek.

Obwodnica jest w planach

Przedsięwzięcie, zakładające przebudowę 8,2 km trasy od Kielc do Woli Morawickiej, wraz z budową obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, znalazło się w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. Według samorządowców konieczny jest lobbing u władz państwa, aby zapewnić pieniądze na jego realizację.

Zdaniem wójta Morawicy Mariana Burasa, inwestycji nie można już dłużej "odwlekać w czasie".

"Sytuacja jest dramatyczna pod wieloma względami. Ludzie stoją codziennie w wielkich korkach, żeby dojechać do Kielc. Morawica jest węzłem, gdzie rozchodzą się drogi, np. w kierunku Pińczowa. +Sznury+ samochodów jada każdego dnia. W godzinach szczytu jest wielki problem, żeby przejechać" - opisywał w rozmowie z dziennikarzami.

"Jeżdżąc po kraju, nie spotkałem się z taką sytuacją, by na takiej drodze, w zabudowanych miejscowościach, nie było świateł. Ludzie się do tego przyzwyczaili - wszyscy włączają się do ruchu (z bocznych dróg - PAP), na zasadach grzecznościowych" - dodał Buras. Wskazał, że w niektórych miejscowościach przy drodze nie ma też chodników, ze względu na plany przebudowy trasy.

Obwodnica- same korzyści

Wg lokalnego samorządu realizacja inwestycji nie tylko zwiększy bezpieczeństwo i zlikwiduje stałe utrudnienia w ruchu, ale będzie szansą dla rozwoju gospodarczego okolicy - w gminie znajdują się tereny specjalnej strefy ekonomicznej. Zwiększy też ruch turystyczny na południe woj. świętokrzyskiego do regionalnych uzdrowisk - droga jest jedną z głównych tras dojazdowych m. in. do Buska-Zdroju.

Wójt przypomniał, że protestów do głównego, zaplanowanego przebiegu trasy, nie zgłaszają mieszkańcy ani radni, a tereny pod budowę zostały już wykupione.

Obecny na spotkaniu p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz podkreślił, że jest "gorącym zwolennikiem" inwestycji drogowej wokół Morawicy.

Przypomniał, że z przejętego przez poprzedni rząd programu budowy dróg, nowy rząd nie skreślił żadnej inwestycji. Szacunkowy koszt przedsięwzięć to 200 mld zł, a zabezpieczenie finansowe tego programu, to 107 mld zł. "Każda z tych dróg jest potrzebna dla kraju. Koncentrujemy się na tym, żeby znaleźć sposób, by sfinansować te zadania. Nie mamy dużego wpływu na kolejność zadań, bo poprzednicy zakontraktowali połowę programu, w systemie +zaprojektuj i zbuduj+. Za chwilę zaczną się roboty (…) Praktycznie z tych 107 mld zł, w naszej dyspozycji jest ok. 30 mld zł" - argumentował.

Jak dodał Bojarowicz, GDDKiA czeka na decyzje rządowe co do tego, jakimi środkami instytucja będzie dysponowała i w jakiej kolejności będzie realizowała zadania programu.

Szef kieleckiego oddziału GDDKiA Krzysztof Strzelczyk podkreślił, że instytucja jest przygotowana do kontynuowania prac przygotowawczych na DK 73 i realizowania przyszłej budowy.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Szacunkowy koszt przedsięwzięć to 200 mld zł. 200 mld(miliardów) czy 200 mln(milionów)?

mariusz, 2016-09-01 08:51:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE