Obwodnica Płocka w budowie. Podczas prac natrafiono na ciekawe znaleziska

• Pociski artyleryjskie, miny przeciwpiechotne, granat moździerzowy oraz… Talmud Babiloński – historyczna księga judaizmu.  Na takie unikaty natrafił podczas prac wykonawca II etapu obwodnicy Płocka – firma Skanska.
• Wykonawca inwestycji zabezpieczył i przekazał znaleziska odpowiednim organom, a Talmud Babiloński wkrótce trafi do Muzeum Żydów Mazowieckich w Płocku.
• Północno-zachodnia trasa Płocka, której etap jest właśnie realizowany, ma być w całości gotowa w połowie 2018 roku.
Obwodnica Płocka w budowie. Podczas prac natrafiono na ciekawe znaleziska
Historyczny Talmud Babiloński to jedno z odkryć przy pracach nad obwodnicą Płocka. (fot. Skanska)

W trakcie prac przy budowie II etapu obwodnicy Płocka pracownicy Skanska znaleźli cenny obiekt historyczny - Talmud Babiloński. To jedna z podstawowych ksiąg judaizmu, będąca komentarzem do biblijnej Tory. Znaleziony na placu budowy egzemplarz natychmiast przekazano Miejskiemu Konserwatorowi Zabytków, a stamtąd trafił do Muzeum Żydów Mazowieckich w Płocku. Jak informuje Skanska, zanim księga znajdzie się wśród muzealnych eksponatów dostępnych dla odwiedzających, poddana zostanie procesowi fumigacji czyli biologicznemu oczyszczaniu. Wówczas możliwe będzie określenie szczegółów dotyczących jej pochodzenia.

Niecodzienne znaleziska i ochrona

Budowa obwodnicy Płocka, z uwagi na możliwość wystąpienia niewypałów, od początku jest realizowana pod nadzorem saperów. Jak się okazało ich pomoc była nieodzowna. W trakcie prac saperzy znaleźli bowiem kilkanaście sztuk broni pochodzącej z okresu II wojny światowej. Pociski artyleryjskie, miny przeciwpiechotne, zapalniki od pocisków artyleryjskich i granat moździerzowy – w sumie kilkanaście sztuk.

– Wraz ze wzrostem ilości budowanych dróg i obiektów budowlanych coraz częściej podczas prac znajdowane są niebezpieczne środki pochodzenia wojskowego, głównie z okresu I i II wojny światowej – mówi Krzysztof Falandysz z firmy saperskiej Dynamit.

Budowa II etapu Obwodnicy Płocka składa się z trzech odcinków: budowy węzła „Bielska”, budowy łącznika oraz sięgacza ul. Otolińskiej. (fot. Skanska)
Budowa II etapu Obwodnicy Płocka składa się z trzech odcinków: budowy węzła „Bielska”, budowy łącznika oraz sięgacza ul. Otolińskiej. (fot. Skanska)

– Obecnie, niektóre firmy budowlane, dbające o bezpieczeństwo swoich pracowników, a także część zleceniodawców, przed rozpoczęciem właściwych prac budowlanych nakazują sprawdzenie saperskie terenu. Wszystko po to, by uniknąć potencjalnego niebezpieczeństwa. Podobnie było w przypadku budowy obwodnicy Płocka, gdzie urząd miasta, w ramach robót przygotowawczych, nakazał sprawdzenie terenu. Wszystkie znalezione przy budowie obwodnicy Płocka środki niebezpieczne zostały przekazane, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wezwanym patrolom policji. Teren budowy został sprawdzony i oczyszczony z niewypałów, niewybuchów i innych środków niebezpiecznych i jest bezpieczny dla pracowników budowy – zapewnia właściciel firmy.

Budowa II etapu obwodnicy Płocka trwa

We wrześniu 2016 roku Urząd Miasta w Płocku i Skanska zawarły umowę na budowę drugiego odcinka trasy północno-zachodniej. Ponad dwukilometrowy odcinek obwodnicy połączy rondo Otolińska na granicy miasta z nowym węzłem „Bielska” (w rejonie skrzyżowania ul. Bielskiej i Jędrzejewo). Droga pobiegnie wzdłuż lotniska i ulicy Jędrzejewo. Na węzeł „Bielska” składać się będą dwa wiadukty – drogowy i kolejowy. Obwodnica „przejdzie” bowiem pod ul. Bielską oraz pod torami. Ulica Bielska zostanie wyniesiona do góry, na wiadukt o długości 37 metrów.

Czytaj też: Najważniejszy szlak drogowy na osi północ-południe coraz bliżej

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.