Oceniali warianty obwodnicy Suwałk

W Białymstoku odbyło się posiedzenie zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych dotyczące rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej drogi krajowej nr 8.
Oceniali warianty obwodnicy Suwałk

Chodzi o odcinek od końca obwodnicy Suwałk do przejścia granicznego w Budzisku, a ściślej przebudowy drogi na odcinku od węzła Szwajcaria do miejscowości Żubryn, w której to przecinają się warianty 3 rozwiązań drogowych.

W spotkaniu wzięli udział m.in. Czesław Renkiewicz - prezydent Suwałk, Szczepan Ołdakowski - starosta suwalski i Tadeusz Chołko - wójt gminy Suywałki.

Poniżej prezntujemy stanowisko w tej sprawie jakie przedstawi Tadeusz Chołko, wójt gminy Suwałki.

"...Ten odcinek drogi od roku 2009 podczas opiniowania drogi tzw. Obwodnicy Suwałk występował w opracowaniach jako wariant II.1, II.2 i II.3, wówczas te warianty były szczegółowo omawiane i rozwiązania techniczne budziły wiele zastrzeżeń i emocji ze strony zespołu projektowego, przedstawicieli GDDKIA oddział w Białymstoku, władz samorządowych, mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców.

Wówczas wiadomo już było czym charakteryzują się poszczególne warianty i do których były zastrzeżenia różnych środowisk. W chwili obecnej po 3 latach te warianty nie zmieniły się, zespół projektowy nic nowego nie przedstawia, a szkoda, gdyż po takim bogatym doświadczeniu wielu spotkań można było w mojej ocenie wypracować wariant kompromisowy dla wszystkich, w dalszym ciągu brakuje wariantu przebiegającego w znacznej długości po gruntach skarbu państwa tj. terenach Lasów Państwowych co mogło by przynieść wymierny efekt oszczędności finansowych chociażby przy wykupach gruntów.

Chcę zaznaczyć iż wariant przebiegający po wschodniej części drogi Nr 8 przez tereny Gminy Suwałki jest w dalszym ciągu wariantem niekorzystnym pod wieloma aspektami np. najdłuższy z wieloma wiaduktami i estakadami co w wymiarze finansowym jest wariantem najdroższym, przecina grunty rolne co powoduje duże niezadowolenie rolników i ogranicza ich działalność, przebiega po terenach silnie zabagnionych na których rosną cenne pod kątem przyrodniczym gatunki roślinności i ptasich siedlisk.

Nadal podtrzymuję wprowadzenie nowego wariantu drogi po gruntach leśnych Skarbu Państwa, co po uzgodnieniach z dyrekcja Lasów Państwowych będzie wariantem akceptowalnym dla wszystkich środowisk osób zainteresowanych i na pewno będzie też wariantem najkrótszym, najtańszym (bez zbędnych wiaduktów i estakad  i najkorzystniejszym pod względem finansowym, nie będzie powodował protestów rolników, nie powinien również budzić kontrowersji środowisk ekologicznych gdyż drzewostan w wielu fragmentach lasu jest już wycięty. "

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE