PARTNER PORTALU
  • BGK

Od 22 kwietnia remonty torowisk w Zabrzu, Sosnowcu i Chorzowie

  • PAP    12 kwietnia 2013 - 16:43
Od 22 kwietnia remonty torowisk w Zabrzu, Sosnowcu i Chorzowie

Od 22 kwietnia w Zabrzu, Sosnowcu i Chorzowie ruszą remonty torowisk tramwajowych. Część z prac, szczególnie w Zabrzu i Chorzowie, będzie wiązała się z utrudnieniami na drogach. Szczegóły przekazali w piątek przedstawiciele Tramwajów Śląskich i samorządów.




Rozpoczynające się przebudowy torowisk to elementy wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Prace w kilku miejscach już się rozpoczęły. Do końca 2014 r. w aglomeracji wykonane mają zostać m.in. remonty w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynuje spółka Tramwaje Śląskie, która w piątek w swej siedzibie zorganizowała konferencję prasową.

Czytaj też: Remont ważnych śląskich torowisk

Wykonawcą prac w Zabrzu na ul. 3 Maja i ul. Wolności jest firma ZUE SA. Jak przekazał kierownik kontraktu Maciej Zalewski, od 22 kwietnia ruch tramwajów na jednotorowej linii w ul. 3 Maja zostanie wstrzymany, a prace - przy zastępczej komunikacji autobusowej - będą stopniowo prowadzone w trzech etapach: od ul. Lutra, od ul. Monte Cassino i od ul. Matejki.

Przy ul. Wolności remontowany będzie odcinek dwutorowej linii w pobliżu granicy Gliwic. Ruch tramwajów będzie tam odbywał się wahadłowo jednym torem, a przy remontowanym wydzielonym torowisku zamknięty zostanie jeden z dwóch pasów ulicy w kierunku centrum.

Firma ZUE będzie też remontowała tory linii nr 15 w Sosnowcu wzdłuż ul. 3 Maja. Kierownik tego kontraktu Adam Wójtowicz wskazał, że od 22 kwietnia do 30 września linia ta zostanie całkowicie zamknięta od ul. Żeromskiego do Zagórza, a tramwaje będą dojeżdżały tylko do centrum miasta. Wyłączone zostaną też przylegające do torowiska pasy jezdni. Zamiast tramwajów mają jeździć autobusy.

W przyszłym roku prowadzone będą prace na pozostałej części ul. 3 Maja, wraz z modernizacją przejazdów w rejonie tzw. ślimaka. Większość wydzielonego torowiska będzie tam obsadzona trawą, natomiast w tunelu tramwajowym zaplanowano nawierzchnię tworzącą awaryjną drogę przejazdu dla służb.

Od przyszłego weekendu rozpocznie się też wykonywana przez polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola przebudowa torowiska ul. Armii Krajowej w Chorzowie. Jak przekazał Andrzej Bywalec z Tramwajów Śląskich, w pierwszym etapie ruszą prace od granicy z Katowicami do ul. Inwalidzkiej oraz od al. BOWiD do ul. Dąbrowskiego.

Tę dużą inwestycję wykorzystał chorzowski samorząd. Jak powiedział dyrektor tamtejszego zakładu ulic i mostów Piotr Wojtala, jednocześnie z pracami na torowisku swoje sieci będą wymieniać gazownicy oraz wodociągowcy. Po ich zakończeniu cała przelotowa ulica zyska nową nawierzchnię (za 2,7 mln zł zbuduje ją Skanska), a kolejne 2 mln zł mają kosztować nowe chodniki i oświetlenie. Zakończenie wszystkich prac na ul. Armii Krajowej planowane jest w 2014 r. Ruch tramwajowy w czasie remontu będzie tam prowadzony wahadłowo jednym torem.

ZUE wykona swoje prace w Zabrzu za 20,5 mln zł, a w Sosnowcu - za 32,3 mln zł. NDI-Balzola zmodernizuje torowisko w Chorzowie za prawie 29 mln zł.

Już w najbliższych dniach utrudnienia w ruchu tramwajów zapowiadane są na dwóch odcinkach, gdzie roboty już trwają. Z powodu prac brukarskich na ul. 3 Maja w Katowicach tramwaje nie będą nią jeździły 13 i 14 kwietnia, a z uwagi na prace torowe komunikacja zastępcza zostanie wprowadzona na odcinku Zabrze Biskupice - Bytom Bobrek Osiedle pod Brzozami 14 i 15 kwietnia.

Prócz trwających już robót, w ramach unijnego projektu od 21 lutego Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na modernizację torowiska w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice. W najbliższych tygodniach ogłaszane mają być jeszcze przetargi dotyczące ulic Gliwickiej i Kościuszki w Katowicach, połączenia Sosnowiec-Katowice, a także ul. Wolności w Chorzowie.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko to ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.