Od centrum kongresowego po kolej aglomeracyjną

  • Newseria.pl
  • 11-04-2013
  • drukuj
Kraków realizuje i planuje nowe inwestycje. W mieście ma powstać m.in. centrum kongresowe na 2 200 osób, hala widowiskowo-sportowa z 18 tys. miejsc, a także zakład przetwarzania odpadów. Rozbudowana ma być także komunikacja miejska oraz sieć drogowa. Planowane jest powstanie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Od centrum kongresowego po kolej aglomeracyjną

Projekty te są finansowane częściowo z budżetu miasta, a częściowo ze środków unijnych. W Krakowie jak dotąd nie istnieje obiekt, który mógłby przyjąć dwa tysiące uczestników naukowego kongresu. Tymczasem zapotrzebowanie jest coraz większe. Na 2015 r. zaplanowano już 15 dużych spotkań w nowopowstającym centrum kongresowym.

- Kraków jest miastem uniwersyteckim, miastem czystych technologii, miastem, które oferuje cały pakiet kulturalny - mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury. - Dlatego też zainteresowanie miastem jako organizatorem kongresów jest bardzo duże, nie tylko w kraju, ale także w Europie i na świecie.

W Krakowie powstaje ponadto hala widowiskowo-sportowa w dzielnicy Czyżyny. Ma to być największy w Polsce, wielofunkcyjny, nowoczesny budynek mieszczący maksymalnie 18 tysięcy widzów.

- W tej chwili mamy podpisany kontrakt na organizowanie finału Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn w 2014 r., jak również Mistrzostw Europy w Piłce Ręcznej w 2016 roku - wyjaśnia Trzmiel. - Taka hala również jest przewidziana w organizacji i zgłoszeniu wniosku o organizację Olimpiady w Krakowie w 2022 r. Spełnia ona wszelkie wymogi, które obiekty olimpijskie powinny spełniać.

Kolejną inwestycją, która już jest realizowana w mieście jest budowa zakładu termicznego przekształcania odpadów. Jej wartość to 800 mln złotych - w większości pokrywana z funduszy unijnych.

Na lata 2014-2020 miasto przygotowało nowy program inwestycyjny. Ma on obejmować w znacznej mierze rozwój dróg oraz transportu publicznego. Chodzi tu o zwiększenie dostępu do komunikacji publicznej mieszkańcom północnego Krakowa.

- Wartość tego programu to 9 mld złotych - mówi Tadeusz Trzmiel. - Znaczna część z tego przeznaczona jest na rozwój systemów transportowych, a więc rozwój komunikacji tramwajowej na terenach dotychczas nieobjętych transportem publicznym, czyli w całej północnej części Krakowa. Przewozimy dziennie około miliona osób, a uzupełnienie linii tramwajowych pozwoli na to, że kolejne dziesiątki tysięcy osób będą mogły korzystać z komunikacji publicznej. Naszym zamiarem jest również ograniczenie transportu indywidualnego poprzez ofertę konkurencyjną transportu publicznego.

Nowy program inwestycyjny ma także wyprowadzić ruch tranzytowy, który emituje dużo szkodliwych substancji do powietrza, na wschodnią obwodnicę Krakowa. Dotychczas biegnie on przez znajdujące się blisko centrum Aleje Trzech Wieszczów. Planowana jest także budowa obwodnicy północnej - czwartej w Krakowie.

Istotny projektem jest także lepsze połączenie Krakowa z miastami znajdującymi się w pobliżu.

- Miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przygotowuje projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która byłaby najbardziej efektywna w zakresie połączenia miejscowości podkrakowskich z Krakowem - mówi zastępca prezydenta miasta.

- Pierwsza linia Wieliczka-Dworzec Lotniczy Balice jest już w realizacji, a kolejne linie powinny być realizowane w latach 2014-2020. Zakładamy, że Kraków zostanie połączony ze Skawiną, Tarnowem, Katowicami oraz z miejscowościami znajdującymi się na północy, przynajmniej do Miechowa. To będzie szkielet Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - dodaje.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE