PARTNER PORTALU
  • BGK

Od czwartku pewne korki w Częstochowie

  • PAP    11 lipca 2013 - 07:50
Od czwartku pewne korki w Częstochowie

Rusza przebudowa ważnego skrzyżowania na DK1 na trasie z Katowic do Warszawy.




Z końcem września 2014 r. powinny zniknąć korki na częstochowskim skrzyżowaniu drogi krajowej nr 1 z drogą krajową nr 46. W czwartek w tym miejscu ma ruszyć budowa bezkolizyjnego węzła.

Inwestycja dotycząca skrzyżowania DK1 i DK46 pierwotnie miała rozpocząć się w ub. roku i być gotowa na przełomie 2013 i 2014 r. Opiewającą na ponad 66,5 mln zł umowę z wykonawcą projektu przebudowy i robót budowlanych, firmą Bilfinger Berger Budownictwo, podpisano już w styczniu ub. roku.

Jak poinformowała zastępczyni dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Emilia Trzepizur, rozpoczęcie prac opóźniono w związku ze zmianami przepisów środowiskowych - dotyczących m.in. budowy ekranów dźwiękochłonnych.

Nowa data zakończenia budowy nie została jeszcze aneksowana w umowie. Ze względu na dofinansowanie unijne musi się na to najpierw zgodzić Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Inwestor chciałby, żeby nowy węzeł został oddany do użytkowania z końcem września przyszłego roku.

Przedsięwzięcie obejmie przede wszystkim budowę bezkolizyjnego węzła drogowego na skrzyżowaniu DK-1 i DK-46 (w Częstochowie noszą nazwy Alei Wojska Polskiego i Alei Jana Pawła II), przebudowę ponadkilometrowego fragmentu "jedynki" oraz budowę mostu drogowego nad Wartą, tworzącego połączenie z ul. Srebrną.

W obrębie inwestycji obie trasy częściowo zostaną poszerzone. Przebudowane będą też fragmenty ulic Drogowców i Srebrnej, powstaną trzy nowe ronda i kładka dla pieszych nad "jedynką". Prace mają być prowadzone tak, by zachować przejezdność newralgicznych dróg.

Wykonawcę inwestycji - firmę Bilfinger Berger - wybrano w przetargu. Zaproponowane przez oferentów ceny okazały się znacznie niższe niż opiewająca na 175 mln zł pierwotna wycena inwestora. Cały unijny projekt pierwotnie oszacowano na 186,1 mln zł przy dofinansowaniu z UE w wysokości 156,5 mln zł. Mimo to, będzie to jedna z największych inwestycji drogowych w Częstochowie w najbliższych latach.

Inną ma być przebudowa (również w trybie "projektuj i buduj") zniszczonej i często zakorkowanej drogi krajowej nr 91 - wiodącej w mieście ulicami Warszawską i Rędzińską. Ta prowadząca w kierunku Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego i dalej - do Łodzi i Gdańska droga ma funkcję trasy alternatywnej dla planowanej płatnej autostrady A1. Blisko centrum miasta łączy ją szczątkowy węzeł z krajową "jedynką" - umożliwiający obecnie przejazd między obiema trasami tylko w dwóch kierunkach.

Projekt przebudowy obejmuje m.in. budowę nowych podbudów i nawierzchni DK91, budowę nowych ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia, a także - w miejscu najbardziej obciążonych skrzyżowań - pięciu rond. Zakres prac obejmuje też m.in.: przebudowę wiaduktu nad DK-1 oraz budowę nowych łącznic, które umożliwią ruch w kilku kolejnych kierunkach, m.in. z "jedynki" od strony Warszawy na DK91 w kierunku Radomska i odwrotnie.

Wartość całej inwestycji oszacowano na 75 mln zł. Miasto zgłosiło projekt do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, aby zdobyć unijne dofinansowanie na 85 proc. kosztów. Częstochowscy drogowcy czekają teraz na podpisanie odpowiedniej umowy z CUPT. "Mamy nieoficjalne informacje, że powinniśmy ją podpisać w okresie wakacyjnym" - poinformowała Trzepizur.

Dopiero potem podpisana zostanie umowa z wybranym w ostatnich dniach wykonawcą. W przetargu wybrano najtańszą - opiewającą na 55 mln zł - ofertę Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Na razie nie wiadomo, kiedy mogą ruszyć i zakończyć się prace - obecnie zakłada się, że terminem realizacji będzie wrzesień 2015 r.

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie mógł przystąpić od razu do budowy. W zakładającej formułę "projektuj i buduj" umowie - z obowiązku zaprojektowania prac wyłączona zostanie bowiem m.in. przebudowa wiaduktu nad DK-1. Miasto dysponuje już kompletną dokumentacją projektową tego obiektu wraz z pozwoleniem na budowę.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • mikon, 2013-10-29 12:17:47

    To istotna zmiana, szkoda tylko, że inwestycja będzie wymagała aż tyle czasu. Co do inwestycji - na terenie Śląska trzeba mówić też o zmianach w nieruchomościach. Np. w Bieruniu można przejąć halę ze strefy ekonomicznej, jest ona dostępna w Jartomie. Aktualna sytuacja mocno sprzyja inwestowaniu, pyt...anie tylko - jak długo to będzie trwało?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.