Od sierpnia poważne utrudnienia w centrum Katowic

Od połowy sierpnia radykalnie zmieni się organizacja komunikacji miejskiej, ruchu pieszego i obsługi pasażerów kolei w centrum Katowic. Rozpoczęcie przebudowy dworca kolejowego i inwestycje wokół niego spowodują poważne utrudnienia w ruchu.
Od sierpnia poważne utrudnienia w centrum Katowic

Szczegóły planowanych zmian przedstawili w środę realizatorzy wartej 240 mln euro inwestycji oraz władze miasta i organizatorzy komunikacji. W lipcu ruszy kampania informacyjna, która ma zapoznać mieszkańców i podróżnych z nową organizacją ruchu. Ruszą m.in. dwie infolinie oraz strona internetowa www.uwagaprzemiana.katowice.eu, będą też ulotki, powiadomienia sms i reklama zewnętrzna.

Przebudowa dworca i terenu wokół niego wpłynie na całą komunikację w mieście, bo oznacza całkowite zamknięcie znajdującego się przed halą dworca placu Szewczyka, gdzie dziś są dworzec autobusowy i estakada, będąca dojściem pasażerów na dworzec kolejowy. Plac Szewczyka oddziela od hali ulica Dworcowa, kluczowa dla ruchu w tej okolicy. Ona także będzie zamknięta.

Po zakończeniu inwestycji nowy dworzec autobusowy znajdzie się pod dworcem kolejowym - będzie można dostać się tam windami i ruchomymi schodami bezpośrednio z dworca kolejowego. Także ulica Dworcowa na tym odcinku znajdzie się pod ziemią. Pod podziemnym dworcem autobusowym będą jeszcze dwie kondygnacje parkingów na 1,2 tys. samochodów.

W związku z zamknięciem placu Szewczyka w centrum miasta zmienią się trasy ok. 40 linii autobusowych. Większość autobusów, które dotąd przecinały tory kolejowe, by dojechać do dworca, od połowy sierpnia będą kończyć i zaczyna bieg przed torami - głównie na placu Andrzeja, Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, placu Miarki, a także placu Wolności. Na dwóch ostatnich placach będzie można przesiąść się do tramwajów, których ma jeździć więcej.

Ponieważ obsługa pasażerów kolei prowadzona będzie z drugiej strony torów, na powstającym dworcu tymczasowym przy placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, w tunelu pod czwartym peronem oraz od strony wejścia z ulicy Konopnickiej przystanki autobusów będą zlokalizowane tak, by pasażerowie mieli dogodne dojście w te miejsca. Pojawi się też m.in. nowy przystanek autobusowy przy ul. Mikołowskiej, w pobliżu sądu okręgowego.

Cztery linie autobusowe - nr 51, 600, 672, 674 będą przecinać tory kolejowe. Chodzi m.in. o to, by osoby niepełnosprawne czy dojeżdżające np. do katowickiej kliniki okulistycznej nie musiały się przesiadać. Autobusy będą przejeżdżać przez katowicki Rynek, pojawi się tam nowy przystanek przy dawnym Domu Prasy.

Będą też dwie linie okrężne, ułatwiające poruszanie się po centrum i dojazd do dworca tymczasowego - nr 900 (z ul. Francuskiej do pl. Wolności) i 910 (z Doliny Trzech Stawów, przez osiedle Paderewskiego, Rynek, pl. Miarki z powrotem do Doliny Trzech Stawów). Powstanie również - na razie na próbę - centrum przesiadkowe w dzielnicy Brynów, a docelowo także w dzielnicy Zawodzie.

Zmiany w organizacji ruchu odczują nie tylko pasażerowie komunikacji, ale także piesi, w związku z zamknięciem niektórych szlaków pieszych wokół dworca. Za wyjątkiem zamkniętej części nie przewiduje się dodatkowych ograniczeń dla aut osobowych, choć przedstawiciele władz miasta przyznają, że w związku ze zmianami w ruchu autobusów na ulicach będzie jeszcze bardziej tłoczno. Stąd apel, by samochody wjeżdżały do centrum miasta głównymi trasami: od strony autostrady A4, Drogową Trasą Średnicową, ul. Bocheńskiego, Chorzowską, Roździeńskiego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE