PARTNER PORTALU
  • BGK

Odbicie na rynku centrów handlowych

  • Newseria.pl    4 kwietnia 2013 - 09:29
Odbicie na rynku centrów handlowych

W tym roku w Polsce ma powstać 750 tys. metrów kwadratowych powierzchni centrów handlowych. Znowu rośnie znaczenie dużych miast, ale nowe inwestycje są prowadzone także w mniejszych ośrodkach.




To będzie rok odbicia po tym, jak w 2012 r. oddana do użytku powierzchnia w centrach handlowych była najniższa od 2004 r.

W tym roku więcej powierzchni handlowej ma powstać w głównych aglomeracjach. Według analityków firmy Jones Lang LaSalle w tych ośrodkach powstanie 41 proc. nowego wolumenu (wobec 22 proc. w 2012 r.).

- Jeżeli chodzi o deweloperów to w naszym regionie Polska jest najprężniej rozwijającym się rynkiem, gdzie są najlepsze możliwości do realizacji dużych inwestycji, wynika to też z dostępu do kapitału. Polskie banki, banki zachodnie nadal finansują nasze duże przedsięwzięcia, które są postrzegane jako dość ryzykowne - mówi Tomasz Lisiecki, dyrektor zarządzający TriGranit Development Polska.

W 2013 r. łączna podaż powierzchni handlowej na rynku wyniesie 750 tys. mkw. GLA (ang. GLA, gross leasable area, powierzchnia najmu brutto, czyli w rzeczywistości całkowita powierzchnia wynajmowanych obiektów, łącznie np. z korytarzami).

Według szacunków Cushman & Wakefield w kolejnych dwóch latach nastąpi jednak ponowne zmniejszenie oferowanej powierzchni. Kilka nieruchomości przejdzie modernizację lub rozbudowę (np. Wzgórze w Gdyni, Gemini Park w Bielsku-Białej).

W Warszawie ma zostać otwarta Galeria Miejska Plac Unii realizowana przez BBI Development oraz Liebrecht&Wood. Większą powierzchnię uzyska Galeria Mokotów i centrum Auchan w Łomiankach.

Skoncentrowanie rozwoju sieci handlowych w dużych miastach to także - według Lisieckiego - efekt nasycenia rynku w mniejszych miastach.

- Problem w mniejszych miastach jest taki, że np. powstały więcej niż 1-2 duże centra handlowe. A zasobność tych mieszkańców nie wzrosła tak samo szybko i znacząco, żeby udźwignęła taką ilość powierzchni handlowej i w związku z tym obroty są dość niskie - mówi dyrektor zarządzający TriGranit.

Mimo to w niektórych mniejszych miastach nowoczesne centra handlowe powstają - przykładem są np. Łomża, Siedlce, Chojnice czy Inowrocław. Z kolei największe inwestycje, których oddanie do użytku przewidywane jest na ten rok to: Poznań City Center (60 000 m2), Auchan Bronowice w Krakowie (60 000 m2), Galeria Katowicka w Katowicach (53 000 m2) oraz rozbudowa CH Wzgórze w Gdyni (o 45 500 m2). Kolejnym dużym obiektem będzie Atrium Felicity (73 000 m2) powstające w 350-tysięcznym Lublinie.

Także TriGranit w planach ma dwie kolejne inwestycje, ale Lisiecki nie chce na razie zdradzać ich lokalizacji. Mówi jedynie, że będą one w Polsce północnej, a wśród atrakcyjnych lokalizacji wymienia Warszawę i Trójmiasto.

- Strategia naszej firmy jest taka, żeby inwestować w centra handlowe raczej o dużym zasięgu, czyli 200 najemców i więcej, mówimy o inwestycji rzędu 100 mln i więcej. W tym się specjalizujemy, w związku z tym duże miasta są naszym zainteresowaniem, co nie oznacza, że jest to łatwy rynek, bo Polska jest już dość rozwiniętym rynkiem - mówi Tomasz Lisiecki.

Jego firma wybudowała już m.in. katowickie centrum Silesia City Center oraz Bonarka City Center w Krakowie, teraz realizuje projekt w Poznaniu (Poznań City Center).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.