Oddano do użytku śluzy na Kanale Elbląskim

- Po trwającym rok remoncie oddano do użytku śluzy Miłomłyn i Zielona - poinformował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Inwestycja jest częścią projektu rewitalizacji Kanału Elbląskiego, który ma potrwać do końca 2014 roku.
Oddano do użytku śluzy na Kanale Elbląskim

Jak powiedział rzecznik RZGW w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, podczas remontu zelektryfikowano mechanizmy obu śluz. Dzięki temu wrota mogą być otwierane na dwa sposoby - ręcznie i automatycznie. Umocniono ściany komór i brzegi, zbudowano nowe pomosty cumownicze. Odmulono również awanporty, czyli miejsca, w których statki czekają na śluzowanie. Zamontowano monitoring, co ma zwiększyć bezpieczeństwo wodniaków. Całość prac kosztowała ponad 4 mln zł.

Dwie pozostałe śluzy na kanale - Ostróda i Mała Ruś - zostały wyremontowane już w kwietniu. Zakończono też przebudowę kanału na szlakach żeglownych: Miłomłyn-Ostróda-Stare Jabłonki, Miłomłyn-Iława oraz Jezioro Ruda Woda-Jezioro Bartężek.

Czytaj też:  Elbląski port szykuje się do przekopu mierzei

Trwa jeszcze realizacja najważniejszej części projektu, czyli modernizacja pięciu zabytkowych pochylni w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach, oraz odcinków kanału między pochylniami. Zostanie też wykonane oznakowanie turystyczne.

"Główne prace budowlane powinny zakończyć się w grudniu. W maju przyszłego roku planujemy oddać cały kanał do użytkowania wodniakom" - zapowiedział Pinkiewicz.

Czytaj też: Będzie nowy projekt dotyczacy przekopu Mierzei Wiślanej

Rewitalizacja Kanału Elbląskiego ma poprawić warunki żeglugowe. Prace mają kosztować ok. 115 mln zł i są dofinansowane z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Inwestycja powinna zwiększyć atrakcyjność drogi wodnej, po której w minionych latach pływało statkami turystycznymi nawet 60 tys. pasażerów rocznie.

Zbudowany w latach 1845-75 Kanał Elbląski, początkowo nazywany Oberlandzkim, jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi zabytkowych pochylni z tzw. suchym grzbietem. Z odgałęzieniami ma ponad 150 km długości i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 roku został umieszczony na liście Pomników Historii. Samorządy 11 gmin położonych nad kanałem rozpoczęły w tym roku starania o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Wrota otwierają się tylko automatycznie . Ręcznie nie ma możliwości gdyż dyszle nie są połączone z wrotami . Odmulania również nie było.W papierach może to wszystko wykonano . Teraz nie jest to już pomnik historii .

obserwator, 2014-09-22 21:19:11 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE