PARTNER PORTALU
  • BGK

Odnowią odcinki trasy Gliwice Łabędy - Sosnowiec Jęzor

  • PAP    1 lutego 2013 - 21:00
Odnowią odcinki trasy Gliwice Łabędy - Sosnowiec Jęzor

PKP PLK chce do końca listopada odnowić odcinki trasy kolejowej z Gliwic Łabęd do Sosnowca Jęzora przez Zabrze, Katowice i Mysłowice. Spółka ogłosiła przetarg na rewitalizację trzech jej fragmentów - o szacunkowej wartości 107,2 mln zł netto.




Chodzi o międzynarodową linię kolejową E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem. Odtworzenie tego odcinka do 2015 r. zapisano w wieloletnim planie inwestycyjnym resortu infrastruktury. Wcześniej - dzięki unijnym środkom - gruntownie zmodernizowano odcinek linii E30 z Wrocławia do Opola. Pod koniec 2011 r. - w ramach planowanego do 2014 r. kolejnego unijnego projektu - rozpoczęto prace od sosnowieckiej dzielnicy Jęzor w kierunku Krakowa.

Pierwotnie cały ten unijny projekt zakładał modernizację odcinka z Zabrza do Krakowa. Ponad trzy lata temu, po kalkulacjach, wypadł z niego odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza, przez Katowice i Mysłowice do Sosnowca Jęzora. W zamian rozpoczęto wówczas przygotowywanie tzw. inwestycji rewitalizacyjnej, zakładającej przywrócenie prędkości z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi.

Chodzi o znacznie mniejszy zakres prac, niż przy modernizacjach ze środków unijnych, które zakładają zwykle zwiększanie prędkości do 160-200 km/h. Odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora przecina centra kilku miast i jest silnie obciążony regionalnym ruchem pasażerskim. Parametry projektowe większej jego części zakładają prędkości maksymalne od 90 do 120 km/h. Po ewentualnej modernizacji niewiele pociągów rozpędzałoby się tam bardziej - ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta.

Obecnie - ze względu na degradację linii - między Gliwicami a Katowicami prędkość pociągów nie przekracza 60 km/h, w Mysłowicach ograniczono ją nawet do 20 km/h. Z punktu widzenia podróżnego rewitalizacja da więc podobny efekt, jak modernizacja. Odtworzenie zakłada m.in. kompleksową wymianę torów i naprawę obiektów inżynieryjnych.

Koszty odtworzenia całego odcinka Gliwice - Sosnowiec Jęzor przewidziano przed kilkoma laty na 285 mln zł - do zrealizowania z budżetu państwa ze środków zaoszczędzonych na przetargach. W środę PKP PLK ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowych: nr 137 na odcinkach Gliwice Łabędy - Gliwice - Zabrze i Ruda Chebzie - Chorzów Batory oraz nr 134 na szlaku Sosnowiec Jęzor - Mysłowice, o łącznej szacunkowej wartości 107,2 mln zł netto. Oferty można zgłaszać do 12 marca. Termin zakończenia prac określono na koniec listopada tego roku.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej, a potem przebudowa na tych odcinkach nawierzchni kolejowej i rewitalizacja obiektów inżynieryjnych. Zaplanowano też m.in. przebudowę peronu wyspowego stacji Zabrze, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej w Zabrzu i na odcinku Chorzów Batory - Ruda Chebzie oraz regulację sieci w innych miejscach. Inne prace mają objąć automatykę kolejową, telekomunikację i elektroenergetykę.

To niejedyny odcinek linii kolejowych w regionie, który wkrótce ma zostać zrewitalizowany. W czwartek warta 439,5 mln zł brutto oferta firmy ZUE została wybrana w przetargu obejmującym zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa". To jeden z dużych projektów rewitalizacyjnych mających zwiększać słabą dotąd absorpcję unijnych środków na kolei.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.