Odrzańska droga wodna zostanie odbudowana?

Odbudowa odrzańskiej drogi wodnej jest z całą pewnością ogromnie ważna. Nie chodzi tylko o transport morski, tu chodzi o ożywienie gospodarcze, o dziesiątki tysięcy, a może setki tysięcy nowych miejsc pracy - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.
Odrzańska droga wodna zostanie odbudowana?
Jarosław Kaczyński chce odbudowy odrzańskiej drogi morskiej (fot.twitter.com/pisorgpl)

• Odbudowa odrzańskiej drogi wodnej jest ogromnie ważna - powiedział w Szczecinie prezes PiS Jarosław Kaczyński na spotkaniu z przedstawicielami branży morskiej.

• Chodzi o ożywienie gospodarcze i dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy - dodał.

• Zaznaczył, że Pomorze Zachodnie musi się rozwijać, podobnie jak wszystkie inne części kraju.

• O polskich portach będzie mowa podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

"Odbudowa odrzańskiej drogi wodnej jest z całą pewnością ogromnie ważna z tych względów, które były tu podniesione. Nie chodzi tylko o transport morski, tu chodzi o ożywienie gospodarcze, o dziesiątki tysięcy, a może setki tysięcy nowych miejsc pracy i chodzi o to, by Polska pokazała innym podmiotom europejskim, z którymi prowadzimy swego rodzaju grę w ramach UE i chcemy ją prowadzić nadal, że Polska jest krajem w pełni podmiotowym i w pełni suwerennym na swoim terenie" - mówił Kaczyński podczas spotkania w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Czytaj też: Prawo wodne w pośpiechu na 1 lipca?

Jak dodał w związku z tym nasz kraj będzie prowadził taką politykę gospodarczą, która "jest korzystna w wymiarze czysto gospodarczym i w wymiarze polityczno-społecznym, i wreszcie w wymiarze strategicznym". Zaznaczył, że Pomorze Zachodnie musi się rozwijać, podobnie jak wszystkie inne części kraju. "To przedsięwzięcie rozłożone na wiele lat, bo jest bardzo dużo do zrobienia, ale to przedsięwzięcie, które musimy podjąć" - powiedział.

Kaczyński powiedział także, że "Polska na skutek biegu historii jest dziś słabsza od swoich niektórych sąsiadów. Ich interesy będą tu dominować, jeżeli my nie będziemy zwarci. Jeżeli nie będziemy realizowali twardo swojej polityki, to zewnętrzne interesy często sprzeczne zupełnie z polskimi będą dominowały. O to tak naprawdę dziś toczy się spór w naszej ojczyźnie, chociaż oczywiście przybiera różne kształty" - dodał.

Z kolei wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jacek Cichocki powiedział, że IV klasa żeglowności na Odrze to dla portów Szczecin i Świnoujście wzrost obsługiwanych ładunków.

Jarosław Kaczyński z wizytą w Zarządzie Portów Szczecin-Świnoujście w Szczecinie (fot.twitter.com/pisorgpl)
Jarosław Kaczyński z wizytą w Zarządzie Portów Szczecin-Świnoujście w Szczecinie (fot.twitter.com/pisorgpl)

Według Cichockiego, IV klasa żeglowności na Odrze, oznacza wzrost ładunków od 12 do 14 mln ton rocznie, z czego 70 proc. z tego potencjału to ładunki, które w relacji morskiej do tej pory się nie pojawiały.

Cichocki zapowiedział także, że za trzy lub cztery miesiące port ogłosi przetarg na studium wykonalności dla odrzańskiej drogi wodnej.

W styczniu br. prezydent podpisał ustawę o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Konwencja AGN zobowiązuje Polskę do dostosowania głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności. Klasy niższe nie uprawniają do korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskie korytarze transportowe UE). Aby skorzystać z unijnych funduszy TEN-T główne drogi wodne muszą mieć parametry IV klasy żeglowności, chodzi m.in. o głębokość tranzytową na szlaku minimum 2,5 metra.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE