Odtworzą linię kolejową Gliwice-Sosnowiec

Do 2015 roku ma nastąpić kompleksowa wymiana torów i naprawa obiektów inżynieryjnych na odcinku międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem. Odtworzenie tej linii zapisano w wieloletnim planie inwestycyjnym resortu infrastruktury.
Odtworzą linię kolejową Gliwice-Sosnowiec

Jak poinformowali przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, chodzi o przywrócenie pierwotnych prędkości jazdy na odcinku głównej linii z Wrocławia do Krakowa na terenie aglomeracji katowickiej. Dzięki unijnym środkom inny ważny odcinek linii E30 - z Wrocławia do Opola - już gruntownie zmodernizowano. Od listopada - w ramach planowanego do roku 2014 kolejnego unijnego projektu - trwają prace od sosnowieckiej dzielnicy Jęzor w kierunku Krakowa.

Pierwotnie cały ten unijny projekt zakładał modernizację odcinka z Zabrza do Krakowa. Dwa lata temu, po kalkulacjach finansowych, wypadł z niego odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza, przez Katowice i Mysłowice do Sosnowca Jęzora.

Jak informował na początku tego roku prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, dla odcinka Zabrze - Sosnowiec Jęzor rozpoczęto wówczas przygotowywanie tzw. inwestycji odtworzeniowej, zakładającej przywrócenie prędkości z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi. Chodzi o znacznie mniejszy zakres prac, niż w wypadku modernizacji ze środków unijnych, które zakładają zwykle zwiększanie prędkości do 160-200 km na godzinę.

Odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora to linia przecinająca centra kilku miast, silnie obciążona pasażerskim ruchem regionalnym i dalekobieżnym. Choć parametry projektowe większej jej części zakładają prędkości maksymalne od 90 do 120 km/h, obecnie między Gliwicami a Katowicami pociągi nie przekraczają 60 km/h, a w Mysłowicach zwalniają do 20 km/h.

Przyczyną są m.in. szkody górnicze i drewniane podkłady stosowane w poprzednim systemie ze względów strategicznych - żliwiały bowiem szybkie przekucie linii na tzw. szeroki tor. Obecnie postępuje degradacja tej linii - praktycznie z każdym rozkładem jazdy wydłuża się czas przejazdu. O ile jeszcze do niedawna pociągi osobowe pokonywały 19-kilometrową trasę z Zabrza do Katowic w 24-25 minut, obecnie rozkładowy czas przejazdu wzrósł tam do 28 minut.

Wyjaśniając wykreślenie odcinka z Gliwic do Sosnowca Jęzora z projektu unijnego władze PKP PLK argumentowały m.in., że realizując projekt unijny trzeba spełnić szereg kryteriów, np. środowiskowych, które znacznie podwyższają koszty. Projekty unijne zakładają też praktycznie odbudowę linii, przewidując np. 30-letni czas użytkowania bez istotnych napraw.

Ponieważ na odcinkach wiodących przez miasta - ze względu m.in. na gęstą zabudowę czy ochronę zabytków - podnoszenie prędkości projektowych jest trudne i bardzo drogie, spółka PLK uznała, że znacznie mniejszym kosztem odtworzy odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora, co z punktu widzenia podróżnego da podobny efekt. Odtworzenie zakłada bowiem m.in. kompleksową wymianę torów i naprawę obiektów inżynieryjnych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE