Ogłoszono przetarg na budowę mostu na ul. Niemodlińskiej

Przetarg na budowę nowego mostu przy ul. Niemodlińskiej ogłosiło miasto Opole. Według szacunków może on kosztować 35 mln zł i powstać do września 2017 roku. Stary most, istniejący w tym miejscu Opola od 1980 r. jest w złym stanie i ma zostać rozebrany.
Ogłoszono przetarg na budowę mostu na ul. Niemodlińskiej
Panorama Opola (fot. Kaww/Wikipedia/CC0)

Jak powiedział PAP 11 grudnia dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg (MZD) w Opolu Arkadiusz Karbowiak oferty potencjalnych wykonawców mają być otwarte 20 stycznia.

Nowy most ma mieć 23 m szerokości i 140 m długości. W ramach inwestycji wykonawca będzie musiał na początek wykonać kładkę dla pieszych i rowerzystów obok istniejącego już mostu, pod którą zostaną też podwieszone wszystkie media znajdujące się obecnie w przeprawie. „Zakładamy, że równocześnie będzie on przygotowywał elementy nowej przeprawy w częściach, które następnie przywiezie na miejsce inwestycji” – dodał Karbowiak.

Potem – według planów – stary most zostanie zniszczony i w jego miejsce „nasunięta” zostanie nowa przeprawa. „Nowy most ma się znaleźć dokładnie w tym miejscu, gdzie istnieje obecny” – zaznaczył dyrektor opolskiego MZD.

Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg bez odwołań i podpisać umowę z wykonawcą na przełomie stycznia i lutego, to – zdaniem dyrektora – pod koniec lutego mógłby on zacząć pierwsze prace. Całość inwestycji ma potrwać do września 2017 roku. Do tego czasu mieszkańców miasta czekać będą dwie przerwy w użytkowaniu przeprawy w tym miejscu. Zdaniem Karbowiaka każda z nich może potrwać ok. trzech miesięcy.

Wiceprezydent Opola Mirosław Pietrucha podkreślił w rozmowie z PAP, że miastu zależało na tym, by przetarg na budowę mostu na ul. Niemodlińskiej ogłosić jak najszybciej, bo – jak zaznaczył – jest to jeden z dwóch głównych mostów, którymi zachodnia część miasta wjeżdża do centrum.

Stary most w tym miejscu jest w złym stanie. Jak wyjaśniał Pietrucha ma on pozwolenie użytkowania warunkowo wydane do końca kwietnia przyszłego roku. Według uzgodnień miasta z wojewódzkim nadzorem budowlanym przeprawa ta jest badana co miesiąc, tak by na bieżąco kontrolować jej stan.

Wiceprezydent Opola zaznaczył, że wyniki tych badan pokazują, iż nie ulega on obecnie pogorszeniu. Dodał, że najprawdopodobniej jeszcze przed upływem terminu kwietniowego dot. użytkowania zlecona zostanie jeszcze jedna ekspertyza. Miasto ma nadzieję, że stan przeprawy będzie wówczas na tyle dobry, by przedłużyć jeszcze okres jego funkcjonowania. „Chcielibyśmy możliwie najbardziej oszczędzić opolanom perturbacji wynikających z wyłączenia mostu” – powiedział PAP Pietrucha.

Jak dodał, w związku z tym właśnie jednym z kryteriów oceny ofert złożonych w przetargu – oprócz ceny - będzie wskazanie takiej technologii budowy nowej przeprawy, która maksymalnie skróci okres wyłączenia ruchu na ul. Niemodlińskiej w ciągu budowanego mostu. „Oczywiście nie unikniemy pewnych perturbacji, ale robimy wszystko, by były one jak najmniejsze” – zapewnił wiceprezydent.

Tłumaczył też, że póki co budowa nowego mostu jest wpisana w budżecie Opola jako w całości finansowana ze środków miasta. Docelowo ma być ona jednak elementem dużego projektu, na który miasto chce uzyskać dofinansowanie z puli pieniędzy unijnych przeznaczonych na Aglomerację Opolską, w ramach projektów ukierunkowanych na ograniczenie tzw. niskiej emisji.

W skład całości tego projektu – prócz mostu na ul. Niemodlińskiej – ma wejść także np. budowa przejścia dla pieszych i rowerzystów pod mostem kolejowym przy kanale Młynówka, budowa ścieżek rowerowych na ul. Budowlanych i Marka z Jemielnicy oraz przebudowa oświetlenia ulicznego na kilku ulicach. Projekt ma być wart ok. 76 mln zł. Miasto liczy na pozyskanie dofinansowania w wysokości co najmniej 75 proc.

Most na ul. Niemodlińskiej powstał w 1980 r. Ma ok. 140 m długości. Do jego remontu przymierzano się już w roku 1997. Wtedy jednak miasto dotknęła powódź, po której pojawiło się wiele pilniejszych inwestycji. W 2004 r. stwierdzono nieprawidłowości i pogarszający się stan mostu, a wykonana w 2011 r. ocena stanu technicznego zalecała ograniczenia w użytkowaniu obiektu ze względu na "postępującą degradację". W maju 2013 r. wojewódzki inspektor nadzoru budowanego wydał decyzję nakazującą przeprowadzenie remontu mostu do końca 2014 r., ale ta nie została wykonana.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE