Ogromne dźwigi na budowie terminalu

Prawie 300-tonowy żuraw dźwigowy o wysokości 60 metrów został zamontowany w piątek na placu budowy nowego terminalu na wrocławskim lotnisku. Sprzęt będzie wykorzystywany m.in. podczas montażu stalowej konstrukcji obiektu.

Dźwig był transportowany od poniedziałku; do Wrocławia przewoziło go w częściach kilkanaście samochodów ciężarowych. Już wkrótce na placu budowy ma się pojawić kolejna - zdecydowanie większa - maszyna.

Drugi dźwig będzie ważyć ok. 500 ton i mieć wysokość 80 metrów - powiedział kierownik projektu w porcie Lotniczym Wrocław Przemysław Marcinkowski.

Oba wielkie dźwigi będą pracowały do grudnia 2010 r. W tym czasie będzie montowana stalowa konstrukcja terminalu; jej pierwsze elementy zostały już przewiezione do Wrocławia.

Niektóre części obiektu będą miały imponujące rozmiary, np. będą to prawie 20-metrowe słupy stalowe podtrzymujące konstrukcję dachu - dodał Marcinkowski.

Najcięższym elementem konstrukcji będzie jednak dach, na który zostanie przeznaczonych 1700 ton stali. Stalową konstrukcję będą miały także ściany boczne, na których zamocowane zostaną szklane fasady.

Nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław w liczbach to: cztery kondygnacje, w tym jedna podziemna; cztery szklane fasady, 330 tys. metrów sześciennych kubatury (jedna z największych wśród polskich lotnisk) i 40 tys. metrów kwadratowych powierzchni użytkowej.

Wart prawie 300 mln zł terminal ma być gotowy wiosną 2011 r. Kilka miesięcy potrwają przygotowania lotniska do uruchomienia obsługi pasażerskiej. Według przewidywań, otwarcie nastąpi we wrześniu 2011 r.

Podczas Euro 2012 będziemy już pracować pełną parą - zapewnił prezes lotniska Dariusz Kuś.

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu jest położony w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Oferuje połączenia lotnicze z 30 portami europejskimi, m.in. z Rzymem-Ciampino, Mediolanem-Bergamo, Bolonią, Paryżem-Beauvais i Oslo-Torp.

Prognoza ruchu lotniczego na 2010 r. zakłada, że z usług wrocławskiego lotniska skorzysta 1 mln 700 tys. pasażerów. W roku 2011, kiedy port powiększy się o nowy terminal, przepustowość wyniesie ponad 3,5 mln pasażerów. Docelowa rozbudowa nowego terminalu pozwoli na obsługę nawet 7 mln osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.