Okolice gliwickiego dworca zmienią oblicze

Teren wokół gliwickiego dworca kolejowego ma za kilka lat zyskać nowe oblicze. Powstanie tam centrum przesiadkowe oraz obiekty na potrzeby handlu i usług. Kosztem 30 mln zł wyremontowany zostanie także sam budynek dworca.

W środę władze Gliwic i grupy PKP podpisały porozumienie, w myśl którego firma wyłoniona przez samorząd, we współpracy z koleją, jeszcze w tym roku przygotuje koncepcję zagospodarowania tego terenu. Priorytetem będzie stworzenie tam nowoczesnego węzła komunikacyjnego.

- To pierwszy etap do stworzenia nowoczesnego, dobrze skomunikowanego centrum Gliwic - ocenił prezes PKP Andrzej Wach. Według prezydenta miasta Zygmunta Frankiewicza, odpowiednio zagospodarowane tereny wokół dworca będą stanowić niejako "nowe centrum" Gliwic.

Budowa węzła przesiadkowego będzie wiązać się m.in. z rozbudową układu drogowego w tej części miasta. Cześć obszaru wokół dworca ma być przeznaczona na działalność komercyjną. Częścią projektu będzie też modernizacja biegnącego przez Gliwice szlaku kolejowego E-30, polegająca na remoncie torów i peronów. Zajmie się tym spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Sercem centralnego węzła przesiadkowego ma być gliwicki dworzec kolejowy, który do 2013 r. ma przejść gruntowny remont. Budynek będzie miał m.in. odnowioną elewację i poczekalnię oraz zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Modernizacja wybudowanego 86 lat temu gliwickiego dworca to jedna z najważniejszych inwestycji planowanych na Śląsku przez PKP. Jeszcze w tym roku ruszy budowa nowego dworca w Katowicach, przygotowany jest też remont dworca w Zawierciu.

Kolejowa spółka planuje rozpoczęcie modernizacji dworca w Gliwicach w 2011 r. Dwa lata później z odnowionego budynku będą mogli już korzystać podróżni. Przebudowa obejmie budynek dworca wraz z przylegającym do niego placem. Poza odnowieniem elewacji kolej planuje wymienić instalację elektryczną, wodno-kanalizacyjną i system centralnego ogrzewania obiektu.

Wnętrze dworca zyska nową aranżację oraz dodatkową strefę oczekiwania dla podróżnych. Dworcowa hala zostanie połączona pasażem ze znajdującym się obok dworcem autobusowym, a w poruszaniu się po odnowionym obiekcie pomoże ujednolicony system oznakowań.

Podczas około dwuletniego czasu przebudowy poszczególne części budynku mają być wyłączane z użytkowania. Kolej chce sfinansować inwestycję z własnych funduszy i środków budżetu państwa. Gliwicki dworzec jest jednym z najważniejszych w regionie. Rocznie przewija się przez niego blisko 5,8 mln ludzi.

Modernizacja dworca w Gliwicach to nie jedyna kolejowa inwestycja w woj. śląskim. Do 2012 r., kosztem ok. 240 mln euro, nowy dworzec i jego otoczenie mają powstać w Katowicach. Przestrzeń wokół dworca będzie zagospodarowana m.in. na potrzeby handlu, usług i biur. W lipcu 2009 r. PKP zawarło umowę w tej sprawie z hiszpańską firmą Neinver. Prace ruszą w tym roku.

PKP inwestują obecnie w remonty i modernizacje ponad 40 dworców kolejowych w Polsce. To największy program inwestycyjny w tym zakresie od 20 lat. Do 2012 r. koleje wydadzą na ten cel ok. 980 mln zł, m.in. ze środków UE, budżetu państwa i środków własnych. Dokumentacja wielu projektów jest już gotowa; prace budowlane na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie tego roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE