Około 100 mld zł na kolej z UE

W ramach perspektywy unijnej 2014-2020 na polską kolej ma być wydane: na inwestycje około 67 mld zł, a na eksploatację i utrzymanie sieci kolejowych - ok. 38 mld zł.

Około 100 mld zł na kolej z UE
W najbliższych latach ma być zmodernizowanych ok. 8,5 tys. km torów. Fot. PKP

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka zapowiedział, że w najbliższych latach ma być zmodernizowanych ok. 8,5 tys. km torów. W ramach perspektywy unijnej 2007-2013 zmodernizowano ok. 6,5 tys. km. Przyznał, że chociaż tylko niespełna 10 proc. torów pozwala na podróżowanie z prędkością 160 km/godz, to z miesiąca na miesiąc następuje dwucyfrowy wzrost liczby pasażerów korzystających z kolei.

Członek zarządu PKP SA Jarosław Bator przekonuje, że dzięki inwestycjom zrealizowanym w latach 2007-2013 udało się znacznie skrócić czas przejazdu pociągiem pomiędzy głównymi miastami w kraju. Zapowiada, że czas ten będzie jeszcze poprawiany, bo nie wszystkie inwestycje zostały zakończone.

Czytaj też: Krajowy Program Kolejowy, inwestycje: 67 mld zł do 2023 r.

Ocenia, że coraz więcej osób będzie też korzystało z kolei aglomeracyjnych. Jako przykład wymienił Pomorską Kolej Metropolitalną uruchomioną w Gdańsku niespełna miesiąc temu.

Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Paweł Szaciłło podkreśla, że w nowej perspektywie budżetowej „nie widzi zagrożeń w zakresie kryteriów czy zasad aplikowania podczas ubiegania się o dofinansowanie”.

- Ta nauka, którą wyciągamy i wyciągnęliśmy z poprzedniej perspektywy wiele nam pomoże i spowoduje, że projekty i ich realizacja pójdzie sprawniej niż do tej pory, nie tylko w obszarze kolejowym – twierdzi Paweł Szaciłło.

Przyjęty w ub. tygodniu przez rząd „Krajowy program kolejowy do 2023 roku” przewiduje m.in. poprawę przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji, osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego, inwestycje w ciągu tzw. Magistrali Wschodniej na trasach: Rzeszów - Kielce - Lublin - Białystok - Olsztyn, wdrażanie systemu ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Program zakłada lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawę połączeń między miastami wojewódzkimi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni, poprawa stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego, m.in. zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE