Olsztyn przekazał teren pod budowę "małej obwodnicy"

- Miasto Olsztyn przekazało inwestorowi, hiszpańskiej firmie FCC Construccion teren pod budowę zupełnie nowej, planowanej od 40 lat ul. Obiegowej - poinformowano w olsztyńskim ratuszu. Inwestycja jest połączona z przywracaniem do Olsztyna tramwajów.
Olsztyn przekazał teren pod budowę "małej obwodnicy"

Jak poinformował nadzorujący inwestycję z ramienia urzędu miasta Andrzej Karwowski, FCC Construccion zamierza zlecać poszczególne etapy robót związanych z budową drogi podwykonawcom. Pierwsze prace, tj. roboty ziemne, wywożenie ziemi z terenu pod inwestycję, Hiszpanie zlecili lokalnej firmie.

"W pierwszych dniach budowa nie powinna utrudniać ruchu drogowego w mieście, w kolejnych dniach pojawi się na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego i Pstrowskiego sygnalizator dla pojazdów związanych z budową" - przyznał Karwowski.

Czytaj też: Prezydent Olsztyna wydał zgodę na budowę "małej obwodnicy"

Obiegowa ma mieć nieco ponad kilometr długości i połączyć prowadzącą z sypialnianych dzielnic Olsztyna ulicę Sikorskiego z główną ulicą miasta - Piłsudskiego. Ulica ta będzie się bezkolizyjnie krzyżować z ul. Żołnierską, przy której znajdują się m.in. dwa wojewódzkie szpitale - dziecięcy i dla dorosłych, Sanepid oraz kilka wydziałów uniwersytetu. Od ul. Sikorskiego do ul. Żołnierskiej na Obiegowej zostaną położone także tory tramwajowe. Od Żołnierskiej do Piłsudskiego torów już nie będzie, bo dalsza trasa tramwaju będzie prowadziła ul. Żołnierską.

Budowa ulicy Obiegowej była planowana od lat 70. XX wieku. Ze względu na to, że ma ona odciążyć ruch w samym centrum miasta, urzędnicy nazywali ją "małą obwodnicą Śródmieścia". Na jej realizację nigdy jednak nie było środków. Teraz budowa tej ulicy jest możliwa dzięki realizacji tzw. projektu tramwajowego w Olsztynie, którego łączna wartość przekracza 426 mln zł.

Zgodnie z założeniami tzw. inwestycje tramwajowe w Olsztynie (w tym budowa Obiegowej) mają się zakończyć do połowy 2014 roku. Dotychczas jednak budowane są zaledwie trzy odcinki torowiska (z planowanych 9), a Obiegowa winna być już budowana od kilku tygodni. Jak przyznał we środę Karwowski, FCC"zaczyna wspominać, że może być kłopot z terminowością".

"Ewentualna potrzeba renegocjacji terminu jeszcze nie zachodzi. Zobaczymy za kilka miesięcy, jak będą postępowały prace" - przyznał Karwowski i dodał, że obawia się, że z powodu już istniejących opóźnień wkrótce mogą wystąpić kłopoty komunikacyjne w centrum Olsztyna. Plany zakładały bowiem, że ruch częścią ul. Obiegowej zostanie puszczony w czasie, gdy będzie budowane torowisko na ciasnej ul. Kościuszki. Plan ten jest już raczej nierealny.

"Będziemy się starali wyprowadzić wszystko na prostą. Dopingujemy FCC, by przyspieszył z pracami" - przyznał Karwowski.

W ramach tzw. projektu tramwajowego w Olsztynie na nowo budowana jest linia tramwajowa (nie ma jej w mieście od 1965 roku) i zakupiony zostanie tabor, na kilku ulicach zbudowano buspasy, planowana jest też modernizacja sygnalizacji świetlnej i wprowadzenie elektronicznego biletu w publicznej komunikacji.

Projekt modernizacji olsztyńskiego transportu publicznego realizowany jest w ramach współfinansowanego ze środków unijnych programu Rozwój Polski Wschodniej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE