Olsztyn, tramwaje: przygotowują się do otwarcia linii

W Olsztynie tramwaje wracają po 50 latach, całe miasto przygotowuje się do otwarcia nowych linii.
Olsztyn, tramwaje: przygotowują się do otwarcia linii
W Olsztynie tramwaje znów będą jeździły - po 50 latach przerwy

Aby przypomnieć zasady bezpiecznego poruszania się po mieście, w którym jeżdżą tramwaje, olsztyńscy urzędnicy wydali tramwajowy poradnik. Nowy środek transportu wraca po 50 latach do stolicy Warmii i Mazur, dzięki unijnym dotacjom.

Budowa od podstaw tras tramwajowych, które łączą duże osiedla Olsztyna ze śródmieściem, dworcem kolejowym i studenckim miasteczkiem w Kortowie już się zakończyła. Obecnie trwa podłączanie trakcji, a wkrótce na ulice wyjedzie 15 tramwajów.

Tramwajowy poradnik

Kierujący pojazdami już przeszli szkolenia, ale muszą przed wyjazdem z pasażerami, zapoznać się z trasami. Obecnie urzędnicy miejscy wydali tramwajowy poradnik.

Jak poinformowała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz niewielu olsztyńskich kierowców ma na co dzień do czynienia z tramwajami w ruchu drogowym. Miasto przygotowało więc poradnik, w którym podpowiada jak jeździć, gdy tramwaj wyjedzie na tory w stolicy regionu - dodała.

Poradnik dostępny jest w wersji elektronicznej, a wkrótce pojawi się także papierowa edycja poradnika.

"Choć w znacznej części torowiska w Olsztynie poprowadzone zostały poza jezdnią, w kilku miejscach trasy tramwajów i aut będą się krzyżować. Są też niespotykane dotychczas w Olsztynie przystanki wiedeńskie, czyli takie, gdy pieszy musi przejść przez jezdnię kierując się na ten wyniesiony przystanek" - podkreśliła Marta Bartoszewicz.

W poradniku obok przypomnienia przepisów kodeksu drogowego są także mapki z rozwiązaniami komunikacyjnymi na konkretnych ulicach, rondach i skrzyżowaniach.

Projekt za pół miliarda

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie ponad 350 mln zł.

Zbudowane trasy połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Od linii głównej w śródmieściu odchodzą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.

Oprócz linii tramwajowych powstała także zajezdnia dla tramwajów oraz nowa ulica - Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia Olsztyna.

W ramach tego projektu zakupiono tramwaje, zbudowano buspasy, czyli pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich, oraz instalowany jest inteligentny system sterowania ruchem ulicznym, uwzględniający skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu. Władze Olsztyna już teraz planują rozbudowę sieci tramwajowej z pieniędzy unijnych w nowej perspektywie 2014-20.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Dokładnie. Będzie jedna główna nitka od dworca przez śródmieście, galerie warmińska i hen na Jaroty. Od tego będzie odchodzić odnoga do starówki, druga do Kortowa, trzecia do zajezdni. Wielki plan. A dużo dużych osiedli będzie pominiętych. Mało tego, w planach mają likwidacje głównych linii autobuso...wych np 2, 21, 15 które nie zostaną zrekompensowane nową trasą tramwajową. I zamiast 1 autobusem, będzie trzeba jeździć kilkoma. rozwiń

Mieszkaniec Warmii, 2015-11-09 10:01:11 odpowiedz

Co za bzdury, zdjęcie przedstawia tylko tramwaj, który ma się nijak do tramwajów w olsztynie. Dodatkowo na miasto nie wyjedzie 15, a 13 tramwajów. Dwa będą w zapasie w razie awarii. "Od linii głównej w śródmieściu odchodzą dwie krótsze " w jakim śródmieściu? Galeria warmińska to nie śród...mieście... rozwiń

podpis, 2015-11-09 08:44:44 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE