Ostatni odcinek A2 bezpłatny... przez pół roku

Od listopada 2011 do maja 2012 przejazd ostatnim odcinkiem autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie bezpłatny zadeklarowali podczas czwartkowego briefingu prasowego minister infrastruktury i prezes spółki budującej autostradę.
Ostatni odcinek A2 bezpłatny... przez pół roku

Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk wizytował w czwartek budowę tego odcinka autostrady w Bolewicach (wielkopolskie). Wizytacja potwierdziła te wszystkie informacje, które spływają do nas w formie raportów. Widać, że inwestycja zostanie zrealizowana na czas - powiedział później dziennikarzom.

Planowany termin oddania 106-km odcinka autostrady to listopad 2011 roku. - Od listopada do czasu uruchomienia punktów poboru opłat, czyli do maja 2012, nowym odcinkiem będzie można jeździć bez opłat - zadeklarował Grabarczyk.

Według obecnych szacunków, po tym czasie opłaty będą kształtowały się na poziomie 20 gr za kilometr dla samochodu osobowego i ok. 46 groszy dla ciężarówki.

Na ostatnim odcinku A2 zrealizowano do tej pory około 60 proc. prac ziemnych i drogowych, w tym 10-kilometrowy odcinek, na którym - dla celów testowych - położono betonową nawierzchnię.

Cała autostrada na odcinku od Nowego Tomyśla, gdzie teraz kończy się A2, do Świecka będzie miała nawierzchnię betonową. Koszt zbudowania tego odcinka autostrady to 1 mld 298 mln euro. Według danych wykonawcy, z tego około 25 proc. to działania zabezpieczające wymagania środowiskowe.

Na 106-kilometrowym odcinku budowanej autostrady będzie 87 obiektów mostowych w tym pięć węzłów autostradowych. Powstanie 35 przejść dla zwierząt dużych i średnich, 71 przepustów dla zwierząt małych i 48 przepustów dla płazów.

Według generalnego wykonawcy, spółki A2Strada (w skład której wchodzi Kulczyk Holding i Strabag AG Austria), ten odcinek autostrady ma być wizytówką firmy w dziedzinie budowy autostrady zgodnej wymaganiami ochrony środowiska.

Na budowie bezpośrednio zatrudnienie znalazło ok 2,5 tys. osób, które wykorzystują 1,4 tys. maszyn budowlanych.

Realizowany w technologii betonowej odcinek autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl będzie miał długość 105,9 km. Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Trasa zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (całej inwestycji 1,6 mld euro). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (ok. 1 mld euro), międzynarodowych banków komercyjnych (ok. 400 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. Po oddaniu budowanego odcinka A2 będzie liczyć prawie 360 km.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.