Ostatnie prace w tunelu Wisłostrady

W tunelu Wisłostrady w Warszawie zamkniętym w ubiegłym roku z powodu awarii na budowie II linii metra trwają ostatnie prace naprawcze. Nie ma planów ponownego zamykania tunelu podczas prac na budowie stacji metra Centrum Nauki Kopernik.
Ostatnie prace w tunelu Wisłostrady

Rzeczniczka ZDM Karolina Gałecka nie podała daty, kiedy tunel zostanie ponownie otwarty. "Po wykonaniu wszystkich prac, tunel otworzymy niezwłocznie" - zaznaczyła.

Gałecka powiedziała, że ZDM czeka na wyniki prób obciążeniowych, które przeprowadzono w tunelu Wisłostrady na początku tygodnia. Podkreśliła, że wykonawca budowy II linii metra (konsorcjum AGP Metro) ma do wykonania jedynie prace naprawcze polegające na wymianie powierzchni bitumicznej nawierzchni tunelu, zalaniu cementem otworów, przez które była wstrzykiwana mieszkanka konsolidująca grunt po awarii.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w poniedziałek wyraziła nadzieję, że tunel Wisłostrady zostanie otwarty jeszcze w czerwcu.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk powiedział, że nie ma planów, aby po otwarciu tunelu Wisłostrady, zamykać go ponownie w związku z pracami na budowanej stacji II linii metra Centrum Nauki Kopernik (Powiśle).

"Jeśli generalny wykonawca wystąpi o krótkotrwałe wyłączenie z ruchu na przykład na weekend, będziemy to analizowali. Nie zakładamy, że tunel będzie zamykany. Technologia, którą rozważa wykonawca inwestycji, nie wymaga tego" - zaznaczył.

Lejk dodał, że tunel Wisłostrady jest stabilny a grunt między podparciem tunelu a budową łącznika stacji II linii metra Centrum Nauki Kopernik (Powiśle) jest ustabilizowany. "Próby zostały przeprowadzone i wykazują, że sytuacja jest stabilna i bezpieczna" - dodał.

Prezes Metra Warszawskiego powiedział, że skomplikowanym zadaniem będzie przejście tarcz drążących tunel II linii metra pod dnem Wisły. Jak poinformował, tunel pod Wisłą wydrążą tarcze ("Krystyna" i "Elisabetta") przemieszczające się od strony praskiej (stacja Stadion Narodowy). Dodał, że z tarczami drążącymi tunel na lewobrzeżnej części Warszawy ("Maria" i "Anna") spotkają się na stacji Centrum Nauki Kopernik (Powiśle).

Dodał, że obecnie tarcze "Anna" i "Maria" znajdują się na stacji Świętokrzyska. Trzecia z tarcz "Krystyna" znajduje się na stacji Stadion Narodowy. Z kolei tarcza "Elisabetta" drąży tunele pod zespołem budynków ul. Targowej i Zamoyskiego - powiedział Lejk.

Podkreślił, że wszystkie stacje budowanej II linii metra mają wykonane konstrukcje. "Na większości stacji wykonywane są prace wykończeniowe" - dodał.

Lejk powiedział, że według danych z maja miasto zapłaciło wykonawcy 60 proc. wartości kontraktu. "To nie oznacza, że zaangażowanie środków w realizację jest na poziomie 60 proc. Kwoty, które zaangażował wykonawca są dużo wyższe, niż zapłaciło miasto" - zaznaczył.

Prezes Metra Warszawskiego podkreślił, że Centralny Urząd Projektów Transportowych nie ma zastrzeżeń do ugody z wykonawcą, zgodnie z którą termin zakończenia inwestycji przesunięto z października 2013 r. na wrzesień 2014 r. Zaznaczył, że w związku ze zmianą terminu realizacji nie przewiduje się korekty dotacji unijnych przewidzianych na inwestycję.

Tunel Wisłostrady jest zamknięty dla ruchu od sierpnia zeszłego roku. Budujący pobliską stację II linii metra (Centrum Nauki Kopernik) natrafili wówczas na ciek wodny. Zalana została konstrukcja stacji, a woda wymyła m.in. grunt pod tunelem. Od tego czasu kierowcy korzystają z objazdów.

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.