PARTNER PORTALU
  • BGK

Otwarcie autostrady A1 Sośnica-Maciejów

  • PAP    30 września 2011 - 10:01
Otwarcie autostrady A1 Sośnica-Maciejów

Liczący ponad 6 km trzypasmowy śląski odcinek autostrady A1 między węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Maciejów w piątek wieczorem zostanie udostępniony kierowcom.




Odcinek połączył przebiegającą przez te węzły autostradę A4 oraz drogę nr 88. Odcinek z Sośnicy do Maciejowa to pierwszy oddawany do użytku fragment A1 między węzłami Sośnica w Gliwicach i Pyrzowice, przy porcie lotniczym Katowice.

Cała autostrada z Sośnicy do Pyrzowic oraz budowany 18-kilometrowy odcinek A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach, mają być gotowe w przyszłym roku.

Budowa nowego odcinka trwała 2,5 roku. W ramach realizowanego przy udziale środków unijnych kontraktu wartości prawie 1,1 mld zł powstał sześciokilometrowy odcinek autostrady o nawierzchni mineralno-asfaltowej.

Drogę wytyczono w tym miejscu przez silnie zurbanizowany teren między Gliwicami a Zabrzem. Z tego względu inwestycja objęła budowę m.in. dwóch estakad (1663 m nad linią kolejową Gliwice-Katowice i rzeką Bytomską oraz 521 m nad rzeką Kłodnicą), ośmiu wiaduktów, trzech przejść dla zwierząt oraz obiektów tzw. obwodu utrzymania autostrady. Przed hałasem mają zabezpieczać ekrany o długości 2,6 km.

W sumie kontrakt objął wybudowanie 13 obiektów inżynierskich, m.in. mostów, wiaduktów, estakad i przepustów. Liczącą ponad 1,6 km autostradową estakadę zbudowano w tzw. technice nasuwania – to największa estakada na Śląsku i najdłuższa zbudowana tą techniką w Polsce. Dzięki tej technice nie było ograniczeń ruchu np. na kilkunastu torach kolejowych, które przekracza autostrada, m.in. głównej linii Gliwice-Katowice czy głównej drodze łączącej Gliwice z Zabrzem – ul. Chorzowskiej.

Aby prace mogły być wykonywane tą techniką, trzeba było zbudować sześć żelbetowych stanowisk do wysuwania poszczególnych elementów. Po zakończeniu estakady zostały one rozebrane. Z każdego takiego stanowiska po jego rozkuciu odzyskano ok. 300 ton stali do zezłomowania.

Pierwotna umowa na wykonanie tego fragmentu autostrady zakładała zakończenie inwestycji w czerwcu tego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała jednak, że ze względu na niezależne od wykonawcy rozlewiska w rejonie budowy, które powstały podczas ubiegłorocznej powodzi, termin realizacji przesunięto.

Z powstaniem tego odcinka A1 nie udało się zgrać w czasie budowy mającej go przecinać Drogowej Trasy Średnicowej. Ta komunikująca śląskie miasta – docelowo od Katowic do Gliwic – arteria kończy się obecnie w centrum Zabrza. Odcinki przecinające autostradę A1 i wiodące dalej przez centrum Gliwic do skrzyżowania z drogą nr 88 mają być gotowe w 2014 r.

Na potrzeby przyszłego węzła DTŚ i A1 na razie zbudowano drogi zbiorcze wzdłuż autostrady.

Krańcowy obecnie węzeł tego odcinka – pierwotnie noszący nazwę Maciejów – ostatecznie został, zgodnie z aktualnymi wytycznymi w tej kwestii, nazwany Gliwice Maciejów. Choć węzeł ten leży na terenie Gliwic, drugi człon jego nazwy pochodzi od dzielnicy Maciejów w całości znajdującej się nie w Gliwicach, ale w sąsiednim Zabrzu.

Kontrakt na odcinek między węzłami A1 z autostradą A4 (węzeł Gliwice Sośnica) i drogą nr 88 (węzeł Gliwice Maciejów) wykonało konsorcjum, którego liderem jest firma Polimex–Mostostal, a partnerami Doprastav, Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Kędzierzyna–Koźla.

Do tej pory w woj. śląskim oddano do użytku trzy z sześciu planowanych odcinków A1 od granicy z Czechami do lotniska w Pyrzowicach. Na południe od węzła Sośnica można dojechać do Świerklan (niespełna 30 km). Kolejny odcinek – 18 km do granicy z Czechami – jest w budowie, podobnie jak dwa odcinki – 20 km z Maciejowa do Piekar Śląskich i oraz 14,5 km z Piekar do Pyrzowic.

Nie wiadomo natomiast, kiedy ruszy budowa ponad 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. W lutym tego roku Dyrekcja podpisała umowy na projekty i nadzór autorski dotyczące tej części A1. W umowach dla śląskich odcinków przewidziano szacunkowy 4,5-letni termin budowy trasy. Projekty budowlane odcinków łódzkich mają być gotowe do kwietnia 2012 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • boob, 2011-10-24 05:24:26

    Każda nowa inwestycja szczególnie drogowa cieszy pamiętajmy jednak że po autostradzie czas na drogi lokalne dojazdowe itp
  • jubilat, 2011-09-30 10:13:41

    Dobrze,że jest otwarcie krótkiego odcinka ale na pozostałej części NIC !!! CISZA !!!