Otwarcie autostrady A1 Sośnica-Maciejów

Liczący ponad 6 km trzypasmowy śląski odcinek autostrady A1 między węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Maciejów w piątek wieczorem zostanie udostępniony kierowcom.
Otwarcie autostrady A1 Sośnica-Maciejów

Odcinek połączył przebiegającą przez te węzły autostradę A4 oraz drogę nr 88. Odcinek z Sośnicy do Maciejowa to pierwszy oddawany do użytku fragment A1 między węzłami Sośnica w Gliwicach i Pyrzowice, przy porcie lotniczym Katowice.

Cała autostrada z Sośnicy do Pyrzowic oraz budowany 18-kilometrowy odcinek A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach, mają być gotowe w przyszłym roku.

Budowa nowego odcinka trwała 2,5 roku. W ramach realizowanego przy udziale środków unijnych kontraktu wartości prawie 1,1 mld zł powstał sześciokilometrowy odcinek autostrady o nawierzchni mineralno-asfaltowej.

Drogę wytyczono w tym miejscu przez silnie zurbanizowany teren między Gliwicami a Zabrzem. Z tego względu inwestycja objęła budowę m.in. dwóch estakad (1663 m nad linią kolejową Gliwice-Katowice i rzeką Bytomską oraz 521 m nad rzeką Kłodnicą), ośmiu wiaduktów, trzech przejść dla zwierząt oraz obiektów tzw. obwodu utrzymania autostrady. Przed hałasem mają zabezpieczać ekrany o długości 2,6 km.

W sumie kontrakt objął wybudowanie 13 obiektów inżynierskich, m.in. mostów, wiaduktów, estakad i przepustów. Liczącą ponad 1,6 km autostradową estakadę zbudowano w tzw. technice nasuwania – to największa estakada na Śląsku i najdłuższa zbudowana tą techniką w Polsce. Dzięki tej technice nie było ograniczeń ruchu np. na kilkunastu torach kolejowych, które przekracza autostrada, m.in. głównej linii Gliwice-Katowice czy głównej drodze łączącej Gliwice z Zabrzem – ul. Chorzowskiej.

Aby prace mogły być wykonywane tą techniką, trzeba było zbudować sześć żelbetowych stanowisk do wysuwania poszczególnych elementów. Po zakończeniu estakady zostały one rozebrane. Z każdego takiego stanowiska po jego rozkuciu odzyskano ok. 300 ton stali do zezłomowania.

Pierwotna umowa na wykonanie tego fragmentu autostrady zakładała zakończenie inwestycji w czerwcu tego roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała jednak, że ze względu na niezależne od wykonawcy rozlewiska w rejonie budowy, które powstały podczas ubiegłorocznej powodzi, termin realizacji przesunięto.

Z powstaniem tego odcinka A1 nie udało się zgrać w czasie budowy mającej go przecinać Drogowej Trasy Średnicowej. Ta komunikująca śląskie miasta – docelowo od Katowic do Gliwic – arteria kończy się obecnie w centrum Zabrza. Odcinki przecinające autostradę A1 i wiodące dalej przez centrum Gliwic do skrzyżowania z drogą nr 88 mają być gotowe w 2014 r.

Na potrzeby przyszłego węzła DTŚ i A1 na razie zbudowano drogi zbiorcze wzdłuż autostrady.

Krańcowy obecnie węzeł tego odcinka – pierwotnie noszący nazwę Maciejów – ostatecznie został, zgodnie z aktualnymi wytycznymi w tej kwestii, nazwany Gliwice Maciejów. Choć węzeł ten leży na terenie Gliwic, drugi człon jego nazwy pochodzi od dzielnicy Maciejów w całości znajdującej się nie w Gliwicach, ale w sąsiednim Zabrzu.

Kontrakt na odcinek między węzłami A1 z autostradą A4 (węzeł Gliwice Sośnica) i drogą nr 88 (węzeł Gliwice Maciejów) wykonało konsorcjum, którego liderem jest firma Polimex–Mostostal, a partnerami Doprastav, Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Kędzierzyna–Koźla.

Do tej pory w woj. śląskim oddano do użytku trzy z sześciu planowanych odcinków A1 od granicy z Czechami do lotniska w Pyrzowicach. Na południe od węzła Sośnica można dojechać do Świerklan (niespełna 30 km). Kolejny odcinek – 18 km do granicy z Czechami – jest w budowie, podobnie jak dwa odcinki – 20 km z Maciejowa do Piekar Śląskich i oraz 14,5 km z Piekar do Pyrzowic.

Nie wiadomo natomiast, kiedy ruszy budowa ponad 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. W lutym tego roku Dyrekcja podpisała umowy na projekty i nadzór autorski dotyczące tej części A1. W umowach dla śląskich odcinków przewidziano szacunkowy 4,5-letni termin budowy trasy. Projekty budowlane odcinków łódzkich mają być gotowe do kwietnia 2012 r.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Każda nowa inwestycja szczególnie drogowa cieszy pamiętajmy jednak że po autostradzie czas na drogi lokalne dojazdowe itp

boob, 2011-10-24 05:24:26 odpowiedz

Dobrze,że jest otwarcie krótkiego odcinka ale na pozostałej części NIC !!! CISZA !!!

jubilat, 2011-09-30 10:13:41 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE