Otwarcie fragmentu gdańskiej trasy

W sobotę do użytku oddane zostaną kolejne fragmenty nowej Trasy Słowackiego w Gdańsku – jednej z najbardziej newralgicznych dróg w mieście.
Otwarcie fragmentu gdańskiej trasy

W sobotę kierowcy mają pojechać estakadą nad al. Grunwaldzką oraz odcinkiem od Hallera do Marynarki Polskiej.

Budowę Trasy Słowackiego o łącznej długości ok. 10 km, łączącej gdańskie lotnisko z portem, podzielono na cztery etapy. Odcinek pierwszy, od lotniska do obwodnicy Trójmiasta, oddano do użytku na wiosnę.

W sobotę popołudniu kierowcom zostaną oddane: całkowicie zakończony drugi odcinek, od ronda de La Salle do al. Rzeczypospolitej, oraz trzeci fragment Trasy Słowackiego od ul. Gen. Józefa Hallera do węzła Marynarki Polskiej.

Czwarta część trasy, wraz z tunelem pod Martwą Wisłą, ma być gotowa za dwa lata.

Na oddawanym w sobotę odcinku od ronda de La Salle do al. Rzeczypospolitej znajduje się estakada o długości ok. 130 metrów nad al. Grunwaldzką, czyli główną trasą prowadzącą przez Trójmiasto, a także wiadukt nad torami PKP we Wrzeszczu. Koszt budowy tego ok. 3,3 km odcinka wynosi 159 mln zł.

Rzeczniczka Gdańskich Inwestycji Komunalnych (spółka nadzoruje drogowe inwestycje w mieście) Magdalena Skorupka-Kaczmarek zapewniła, że estakada nad aleją Grunwaldzką zostanie otwarta dla kierowców ok. godz. 17.

Niedostępny obecnie dla ruchu odcinek od ul. Gdańskiej do ul. Marynarki Polskiej będzie otwarty natomiast koło południa. Koszt budowy trasy o długości 2,1 km sięga 135 mln zł.

Poinformowała, że na Trasie Słowackiego do budowy pozostało jeszcze ok. 2,4 km drogi na odcinku od węzła Marynarki Polskiej do ronda Ku Ujściu. To na tym odcinku znajduje się najbardziej kosztowna i skomplikowana część Trasy, czyli tunel o długości ok. 1378 metrów pod dnem rzeki Martwa Wisła. Budowa ma kosztować ponad 885 mln zł.

Będzie to pierwszy tunel w Polsce wykonany pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego „kreta", który wraz z osprzętem może osiągać długość nawet kilkudziesięciu metrów.

Sama tarcza wiercąca będzie miała średnicę ponad 12 metrów. Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że wiercenie tunelu rozpocznie się w pierwszym kwartale 2013 roku. Zakończenie prac planowane jest koniec 2014 roku.

W ramach budowy innej ważnej dla ruchu w mieście Trasy Sucharskiego w Gdańsku dwa tygodnie temu oddano do użytku drogę o długości 2,7 km na odcinku od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu. Wartość inwestycji przekroczyła 183 mln zł.

Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak mówił wówczas, że miasto Gdańsk otrzyma dodatkowe ponad 250 mln zł z Unii Europejskiej na Trasę Słowackiego. Tym samym dofinansowanie unijne na tę inwestycję wzrośnie z 900 mln zł do 1,154 mld zł i osiągnie maksymalnie możliwy 85-proc. poziom wsparcia z UE.

Całkowity koszt budowy Trasy Słowackiego, która poprzez tunel pod Martwą Wisłą połączy się z Trasą Sucharskiego, wynosi 1,420 mld zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE