Otwarcie odnowionego peronu

We wtorek ma być otwarty pierwszy zmodernizowany peron na wrocławskim Dworcu Głównym. W maju do użytku oddany zostanie kolejny peron; cały dworzec będzie wyremontowany do połowy 2012 r.
Otwarcie odnowionego peronu

Jak powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej kierownik budowy Piotr Biedalak, na odnowionym peronie nr 5 ułożone zostały nowe, betonowe nabrzeża i nawierzchnia, a stalową konstrukcję zadaszenia wypiaskowano i wymalowano. "Daszek jest teraz szklany, a pod nim zawieszone zostało nowe oświetlenie. Sam peron został także nieco wydłużony" - mówił Biedalak.

Już na początku maja do użytku oddany zostanie także peron nr 4. Obecnie robotnicy przygotowują się do układania jego nawierzchni oraz montują tzw. podsufitkę z drewna. Gotowe są już betonowe obrzeża oraz instalacje, a wkrótce ma się rozpocząć szklenie świetlika nad peronem i fasady hali między peronami nr 4 i 5. Na całej długości hali wymienione zostaną też tory i podkłady.

W głównym budynku dworca prowadzony jest demontaż starej podsufitki i wykonywane są kanały technologiczne. "Zakończyły się już m.in. prace nad wzmacnianiem fundamentów budowli. Wykorzystano do tego ok. 2600 specjalnych pali. Gotowe są już także stropy nad piwnicami i nad drugim piętrem" - dodał kierownik.

Na placu przed budynkiem zakończyło się z kolei wyburzanie starego, poniemieckiego podziemnego schronu. W jego miejscu powstanie podziemny, jednopoziomowy parking na 240 aut. "Schron został wyburzony metodą mikrowybuchów, do której zużyliśmy ok. 8,5 tony trotylu. Była to potężna zbrojona stalą, żelbetonowa konstrukcja. Grubość ścian dochodziła do 3 m, a stropu do 1,8 m. Ostatnie fragmenty łączące schron z budynkiem dworca są właśnie rozbierane" - tłumaczył Biedalak.

Remont wrocławskiego Dworca Głównego ma się zakończyć do połowy 2012 r. Inwestycja zakłada m.in. remont budynku dworca, placu przed obiektem, peronów i wiat. Koszt inwestycji to ok. 361 mln zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pierwsze budynki Dworca Głównego we Wrocławiu powstały w połowie XIX w. Zaprojektował je architekt królewskich Kolei Górnośląskich Wilhelm Grapow. Na przełomie XIX i XX wieku dworzec został przebudowany. Jego fasada utrzymana jest w stylu angielskiego neogotyku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE