Otwarto dworzec Gdynia Główna

W środę oddano do użytku kolejowy Dworzec Gdynia Główna. Remont kosztował ponad 40 mln zł i trwał blisko dwa lata. Przebudowa prowadzona była pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków.
Otwarto dworzec Gdynia Główna

Rzecznik prasowy Grupy PKP Łukasz Kurpiewski poinformował PAP, że zabytkowy dworzec gruntownie odnowiono, by przywrócić historyczny charakter obiektu i wprowadzić jednocześnie rozwiązania zapewniające nowoczesne standardy obsługi podróżnych. Wyremontowano budynek dworca dalekobieżnego wraz z łącznikiem, czyli kolumnadą między dworcem PKP a dworcem SKM.

Wymieniono wszystkie instalacje wewnętrzne, tj. instalacje elektryczne, teletechniczne, wentylacyjne i kanalizacyjne. Zostały zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa, przeciwpożarowe i monitoringu. Na dworcu wykonano nowy system informacji wizualnej i dynamicznej.

Do dyspozycji podróżnych na dworcu będzie sześć kas biletowych PKP Intercity, jedna kasa PKP SKM i dwie kasy Przewozów Regionalnych, a także informacja kolejowa.

Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowano sześć wind osobowych i podjazd dla osób, które poruszają się na wózkach inwalidzkich przy wejściu głównym, powstały też ścieżki dla osób niewidomych. Na dworcu jest również kasa z obniżonym blatem.

Atrakcją dworca jest stylowy fotoplastykon, w którym można obejrzeć historię gdyńskiej kolei oraz filmową i fotograficzną dokumentację zakończonej modernizacji.

Przebudowa dworca prowadzona była pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W ramach prac m.in. odtworzono pierwotne malowanie elewacji i wnętrza budynku, wymieniono i zrekonstruowano wszystkie okna i drzwi, odnowiono posadzki i okładziny kamienne, uzupełniono gzymsy i balustrady.

W czasie prac w sali restauracyjnej odkryto fragmenty fresków, które są dziełem sopockiej szkoły malarskiej prof. Juliusza Gizbert-Studnickiego. Przedstawiają mapy oraz mitologiczne motywy dotyczące podróży, nawigacji i geografii.

Malowidła stropu ukazują niebo ze znakami zodiaku i gwiazdozbiorami.

Odnowiono również ozdobne obudowy lamp, boazerie kamienne i elementy drewnianego wystroju. Odrestaurowano niedostępne dotąd dla pasażerów pomieszczenia na poziomie -1. Teraz znajdują się tam dodatkowe poczekalnie dla pasażerów, skrytki bagażowe i toalety.

Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm: Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras. Przebudowa dworca kosztowała ponad 40 mln zł. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W ramach realizacji programu modernizacji dworców kolejowych do 2013 r. PKP SA planują wydać na ten cel prawie 1 mld zł (z funduszy unijnych, budżetu państwa i własnego).

Jak poinformował Kurpiewski, zmodernizowano już ponad 50 dworców, a ponad 30 jest w trakcie remontu.

"W Polsce mamy ok. tysiąca dworców i chcielibyśmy sukcesywnie jak najwięcej wyremontować" - wyjaśnił.

Dodał, że jeszcze w tym roku rozpocznie się remont dworca PKP Gdańsk Główny. Zmodernizowane dworce mają być także miejscami spotkań i spędzania wolnego czasu, oferującymi usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE