Otwarto nowe odcinki Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu

Dwa brakujące dotąd odcinki Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Zabrzu otwarto dla kierowców. To ok. 3 km bezkolizyjnej trasy od centrum Zabrza do granicy z Gliwicami.
Otwarto nowe odcinki Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu

W Zabrzu odbyły się związane z otwarciem DTŚ imprezy dla mieszkańców - Rajd Rowerowy i piknik. Budowa DTŚ to największa inwestycja samorządu woj. śląskiego.

Dotychczas na jej realizację wydano 2,8 mld zł. Na większości długości trzypasmowa, bezkolizyjna trasa docelowo ma prowadzić z Katowic do skrzyżowania z drogą nr 88 w Gliwicach. Dotąd dostępny był liczący 20,3 km odcinek od węzła z trasą S-86 w Katowicach do centrum Zabrza (pierwsze odcinki w tym mieście - Z1 i Z2 - oddano w czerwcu 2011 r.).

Czytaj też: Gliwice wciąż dyskutują o Drogowej Trasie Średnicowej

Budowa otwartych odcinków Z3 i Z4 z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami trwała od czerwca 2012 r. Nowy fragment DTŚ, który m.in. odciąży zatłoczone dziś zabrzańskie ul. de Gaulle'a i Roosevelta, kończy się bezkolizyjnym węzłem i łącznikiem prowadzącym do ronda na styku zabrzańskiej ul. Roosevelta i gliwickiej ul. Sikorskiego. Odcinki DTŚ od centrum Zabrza do granicy z Gliwicami zbudowało konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Łączny koszt realizacji tej inwestycji wyniósł 229,1 mln zł.

Równolegle powstają oba planowane odcinki DTŚ w Gliwicach. 303,7 mln zł ma kosztować liczący 2,8 km odcinek G1, który obejmuje m.in. węzeł z autostradą A1. Budowa postępuje planowo i ma być ukończona do końca października br.

Czytaj też: Jest porozumienie marszałka i Gliwic ws. odpowiedzialności za DTŚ

Wskutek przerwy w płatnościach na rzecz wykonawcy opóźnienia pojawiły się natomiast na odcinku G2 przebiegającym przez centrum Gliwic (ponad 5 km). Według wcześniejszych planów ma on być gotowy do końca 2015 r., jednak od początku czerwca br. prace stały tam przez blisko dwa miesiące. Problemy z G2 powinny być już rozwiązane - najpierw doraźnie dzięki zapłacie zaległych faktur przez bank w zamian za odsetki, a ostatecznie dzięki porozumieniu woj. śląskiego i Gliwic (zawartym 5 sierpnia) i umowie Gliwic z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na ok. 450 mln zł unijnego dofinansowania. Tę ostatnią umowę prezydent Gliwic podpisał w czwartek.

Kontynuacja budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach to jeden z największych projektów woj. śląskiego. Województwo koordynuje tę gminną inwestycję na podstawie umowy z 1999 r. Miasta przejęły wtedy budowę trasy po zmianie prawa, uniemożliwiającej jej kontynuowanie jako inwestycji centralnej. Pierwotne finansowanie odcinków DTŚ w Zabrzu i Gliwicach oparto na zaciągniętym przez państwo kredycie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (451 mln zł), rezerwie subwencji ogólnej, Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO) oraz budżetach miast - Zabrza i Gliwic.

Ponieważ realizacja odcinków zabrzańskich i pierwszego odcinka gliwickiego okazały się droższe niż planowano, konieczne okazało się "przeniesienie" finansowania odcinka G2 z RPO do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Z tego źródła trafi dodatkowe ok. 450 mln zł na tę inwestycję. Obecnie planowany łączny koszt realizacji odcinka G2 to ok. 954,6 mln zł.


Dotychczas wykonano prace za ok. 386,9 mln zł. Według informacji urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, DTŚ z Katowic do Zabrza kosztowała ok. 1,5 mld zł. Na odcinkach w Zabrzu i Gliwicach wykonano dotąd prace o wartości ok. 1,3 mld zł. Łączny koszt DTŚ od Zabrza do Gliwic na wszystkich odcinkach (Z1 do Z4 oraz G1, G2) szacowany jest na 1,9 mld zł. DTŚ to najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE