Parkowanie w Krakowie trudniejsze niż w Warszawie czy w Poznaniu

Na jedno nowopowstające mieszkanie w krakowskich inwestycjach deweloperskich przypada zaledwie 0,7 miejsca postojowego. Czy miasto powinno zaostrzyć i rygorystycznie nadzorować wykonanie tzw. wskaźników parkingowych?
Parkowanie w Krakowie trudniejsze niż w Warszawie czy w Poznaniu
Jak wynika z badania Home Broker, na jedno nowopowstające mieszkanie w krakowskich inwestycjach deweloperskich przypada zaledwie 0,7 miejsca postojowego. Jest to jeden z najgorszych wskaźników parkingowych w kraju. Dla porównania w Warszawie jest to 1,2 stanowiska parkingowego na mieszkanie. Więcej niż 1 miejsce postojowe na jedno budowane przez deweloperów mieszkanie powstaje również we Wrocławiu i Poznaniu.

- Utrzymywanie takich proporcji będzie pogłębiać deficyt miejsc parkingowych, za który dotychczas mogliśmy obwiniać historyczną infrastrukturę, która nie zakładała tak dynamicznego wzrostu liczby samochodów. W ciągu minionych 20 lat liczba pojazdów zarejestrowanych w Polsce wzrosła ponad dwukrotnie: od 9 mln w 1990 r. do około 18 mln w 2012 r. Na polskich ulicach systematycznie przybywa około 500.000 - 600.000 samochodów osobowych rocznie. Taka dynamika ma się utrzymać do roku 2020. - mówi Iwo Nowina Konopka, krakowski architekt zajmujący się projektowaniem i realizacja nowoczesnych parkingów platformowych. Jego zdaniem, miejsca postojowe i parkingi często są nadal traktowane przez wielu inwestorów i projektantów jak zło konieczne.

- Miasto powinno zaostrzyć i nadzorować wykonanie tzw. wskaźników parkingowych, czyli wymaganej w pozwoleniu na budowę ilości miejsc postojowych, jaka musi zostać zagwarantowana przez inwestora. Liberalna polityka urbanistyczna zakładająca, że mniej miejsc parkingowych to ponoć mniej samochodów poruszających sie w rejonie budowanego osiedla jest mitem. Nie ma badań stwierdzających, że mniejsza ilość miejsc postojowych w danym rejonie redukuje liczbę poruszających się pojazdów - ocenia Tomasz Pałka ze Stowarzyszenia ŁAD, skupiającego młodych architektów, studentów Akademii Sztuk Pięknych i osoby związane ze sztuką i naukami społecznymi działające na rzecz poprawy przepisów mających wpływ na jakość przestrzeni.

Specjaliści przypominają, że przy obecnie dostępnych technologiach w budownictwie istnieją niemal nieograniczone możliwości tworzenia większej ilości miejsc postojowych przy nowopowstających blokach mieszkalnych i apartamentowcach.

- Niemal na każdym parkingu, czy placu parkingowym można zastosować proste platformy parkingowe, które pozwalają podwoić lub potroić liczbę miejsc postojowych. Bardziej wymagający inwestorzy mogą zastosować automaty parkingowe. Są to rozwiązania bardziej kosztowne, ale zwiększają prestiż inwestycji i redukują powierzchnie parkingu do minimum - mówi Iwo Nowina Konopka, realizujący od 2007 roku tego typu projekty.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (16)ZOBACZ WSZYSTKIE

To trzeba zgrać w czasie! System się załamał i nie ma widoków,że się poprawi.Najlepiej zamknąć się w domu i powiedzieć "trudno-darmo"!!!

Teofil, 2012-04-18 19:33:31 odpowiedz

statystyki sa bezlitosne...

Kabanoss, 2012-04-18 19:02:38 odpowiedz

Chyba przygadał kocioł garnkowi!!!

KONTURTSU, 2012-04-18 16:20:40 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE