PARTNER PORTALU
  • BGK

Peron-widmo jednak istnieje

  • PAP    14 lutego 2011 - 11:46
Peron-widmo jednak istnieje

Pierwsze pociągi odjechały w poniedziałek rano z peronu piątego katowickiego dworca. Niedziałający, choć wymieniony we wprowadzonym 12 grudnia rozkładzie jazdy, peron był jednym z symboli zimowego chaosu na kolei.




W związku z remontem katowickiego dworca, pierwsze pociągi z prowizorycznego peronu piątego miały odjechać już dwa miesiące temu. Ponieważ peron nie był gotowy, zmian nie wprowadzono, choć informowano o nich pasażerów. Po tym, jak sprawa stała się głośna w mediach, w styczniu pracę w katowickim zakładzie PKP PLK straciła część kierownictwa.

Według informacji rzecznika katowickiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Jacka Karniewskiego, od poniedziałku - zgodnie z grudniowym rozkładem jazdy - z peronu piątego odjeżdża pięć pociągów, a trzy kolejne kończą tam bieg. Wszystkie to składy Tanich Linii Kolejowych należące do spółki PKP Intercity.

Na peron piąty skierowano pociągi TLK z Katowic do Krakowa o godz. 6.52, do Warszawy Wschodniej o 8.08 i 11.52, do Bydgoszczy o 15.02 i do Białegostoku o 16.51. W to samo miejsce przyjeżdżać mają pociągi z Białegostoku - o 11.08 oraz z Warszawy Wschodniej - o 16.07 i 18.38.

Przebudowywany od kilku miesięcy dworzec w Katowicach ma cztery perony. Choć sam budynek dworca przebudowuje spółka prywatnego inwestora - hiszpańskiej firmy Neinver - i PKP, równolegle zarządzająca infrastrukturą torową spółka PKP PLK odnawia dotychczasowe perony, wyłączając kolejno po jednym z nich.

Duże obciążenie katowickiego węzła kolejowego powoduje jednak, że PLK ma problemy ze zmieszczeniem pociągów na trzech działających peronach. Dlatego na czas remontu odświeżyła istniejący, nieczynny, dawny peron tzw. starego dworca - położony poza obrębem obecnej stacji. Ma on być wykorzystywany w ostatniej kolejności - jeśli czynne trzy perony dworca nie będą wystarczały do obsługi bieżącego ruchu.

Powodem jest m.in. znaczna odległość "piątego" od pozostałych peronów - aby do niego dotrzeć, trzeba m.in. wyjść z terenu dworca w rejonie ul. Kościuszki, pokonać m.in. ruchliwe skrzyżowanie ulic Wita Stwosza i Wojewódzkiej, by w końcu znaleźć wejście na peron od ul. Wojewódzkiej za kinoteatrem Rialto.

Skomplikowaną trasę oznaczono m.in. schematami dojścia umieszczonymi przy wyjściu z tymczasowego dworca przy ul. Kościuszki i na samym peronie. Według Karniewskiego, kolejarze rozmawiają z miastem, by dodatkowe tabliczki ze strzałkami mogły zawisnąć na zarządzanych przez miejską spółkę znakach drogowych.

Pierwotnie planowano włączenie peronu piątego do obsługi pociągów 12 grudnia - wraz z nowym rozkładem jazdy. Choć wywieszająca rozkład na dworcu spółka Przewozy Regionalne uwzględniła go w swoich informacjach, m.in. wywieszonym na dworcu rozkładzie, PLK z powodu złej pogody nie zdążyły z oddaniem peronu do użytku.

Peron ostatecznie był gotowy 18 stycznia. Kolejne tygodnie trwały jeszcze m.in. uzgodnienia z przewoźnikami, które pociągi mają odjeżdżać z tymczasowego miejsca. W efekcie przez dwa miesiące pasażerów, których pociągi miały według rozkładu odjechać z niedziałającego peronu piątego, o właściwym peronie informowano przez dworcowe megafony.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • ojciec kolejarza, 2011-02-14 22:53:28

    Tu żaden komentarz Kolei nie pomoże i nie zaszkodzi. Dobrze tylko się stało, że powoli kończy się legenda o tym, że Kolej, to państwo w państwie. Wkrótce to będzie tylko muzeum i złomowisko.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.