Pięć firm w przetargu na remont trasy Gliwice Łabędy - Sosnowiec Jęzor

Pięć ofert otrzymała spółka PKP PLK w przetargu na rewitalizację fragmentów trasy kolejowej z Gliwic Łabęd do Sosnowca Jęzora. Zarządca kolejowej infrastruktury określił wartość kontraktu na 109,9 mln zł brutto; najtańsza oferta opiewa na 89,7 mln zł.
Pięć firm w przetargu na remont trasy Gliwice Łabędy - Sosnowiec Jęzor

Chodzi o fragmenty międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem przez Zabrze i Katowice. Odtworzenie tego odcinka do 2015 r. zapisano w wieloletnim planie inwestycyjnym resortu infrastruktury. Wcześniej - dzięki unijnym środkom - gruntownie zmodernizowano odcinek linii E30 z Wrocławia do Opola. Pod koniec 2011 r. - w ramach planowanego do 2014 r. kolejnego unijnego projektu - rozpoczęto prace od sosnowieckiej dzielnicy Jęzor w kierunku Krakowa.

Pierwotnie cały unijny projekt zakładał modernizację fragmentu trasy z Zabrza do Krakowa. Ponad trzy lata temu wypadł z niego odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza, przez Katowice i Mysłowice do Sosnowca Jęzora. W zamian rozpoczęto wówczas przygotowywanie inwestycji zakładającej przywrócenie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi.

Na początku lutego PKP PLK ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowych: nr 137 na odcinkach Gliwice Łabędy - Gliwice - Zabrze i Ruda Chebzie - Chorzów Batory oraz nr 134 na szlaku Sosnowiec Jęzor - Mysłowice.

W czwartek rzecznik południowego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Jacek Karniewski poinformował PAP, że w przetargu tym wpłynęło pięć ofert. Najtańszą z nich - na 89,7 mln zł brutto - złożyło konsorcjum spółek Unitor B oraz Rajbud; kolejną - wartą 95,7 mln zł - spółka Eiffage Polska Koleje. Najdroższa oferta opiewa na 107,1 mln zł.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej, a potem przebudowa na tych odcinkach nawierzchni kolejowej i rewitalizacja obiektów inżynieryjnych. Zaplanowano też m.in. przebudowę peronu wyspowego stacji Zabrze, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej w Zabrzu i na odcinku Chorzów Batory - Ruda Chebzie oraz regulację sieci na kilku odcinkach. Inne prace mają objąć automatykę kolejową, telekomunikację i elektroenergetykę. Termin zakończenia kontraktu określono na koniec listopada tego roku.

Rewitalizacja obejmuje mniejszy zakres prac niż np. przy modernizacjach ze środków unijnych. Modernizacje zakładają zwykle zwiększanie prędkości do 160-200 km/h. Odcinek z Gliwic do Sosnowca Jęzora przecina centra kilku miast i jest silnie obciążony regionalnym ruchem pasażerskim. Parametry projektowe większej jego części zakładają prędkości maksymalne od 100 do 120 km/h. Po ewentualnej modernizacji niewiele pociągów rozpędzałoby się tam bardziej - ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta.

Z powodu degradacji linii między Gliwicami a Katowicami prędkość pociągów nie przekracza 60 km/h, a w Mysłowicach ograniczono ją nawet do 20 km/h. Z punktu widzenia podróżnego rewitalizacja da więc podobny efekt jak modernizacja. Koszty odtworzenia całego odcinka Gliwice - Sosnowiec Jęzor określono przed kilkoma laty na 285 mln zł - do zrealizowania z budżetu państwa ze środków zaoszczędzonych na przetargach.

To niejedyny odcinek linii kolejowych w regionie, który wkrótce ma być rewitalizowany. Z końcem stycznia warta 439,5 mln zł brutto oferta firmy ZUE została wybrana w przetargu na rewitalizację odcinka Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa. To jeden z dużych projektów mających zwiększać słabą dotąd absorpcję unijnych środków na kolei.

Prócz tego w regionie w najbliższych miesiącach przewidywane są m.in. prace likwidujące miejscowe ograniczenia prędkości na fragmentach trasy Katowice - Bielsko-Biała (między Tychami i Pszczyną), a także remonty toru nr 2 rewitalizowanej linii kolejowej Chorzów Batory - Tczew na odcinkach Bytom Północ - Tarnowskie Góry i Kalety - Strzebiń.

W północnej części regionu PKP PLK przygotowywały też w ostatnim czasie rewitalizacje linii Kalety - Kluczbork i Częstochowa - Koluszki oraz remont linii Częstochowa - Fosowskie. W przetargu na rewitalizację linii Włoszczowa Północ - Częstochowa Stradom (najkrótsze połączenie Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Wrocławia) do początku marca wpłynęło sześć ofert.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

A może by tak ogłosić przetarg na rewitalizację zarządów i sposobów zarządzania póki by Polskimi Kolejami Państwowymi?!

Bolesław Herudziński, 2013-03-15 15:03:25 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE