Pięć ofert na budowę fragmentu trasy

Pięć konsorcjów złożyło oferty na realizację 2,4-kilometrowego odcinka Trasy Słowackiego w Gdańsku, tunelu pod Martwą Wisłą o długości prawie 1380 metrów oraz Węzła Marynarki Polskiej. Trasa Słowackiego łączy lotnisko z portem.
Publiczne otwarcie kopert z ofertami na realizację tej inwestycji odbyło się w środę w siedzibie spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), odpowiedzialnej za inwestycję.

O zwycięstwie w tym przetargu decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania prac.

Najtańsza złożona oferta wyniosła 885,6 milionów zł (złożona przez konsorcjum Hydrobudowy SA, termin wykonania prac - 36 miesięcy), najdroższa ok. 1,6 miliarda zł (złożona przez konsorcjum Hochtief Polska S.A., termin wykonania prac - 42 miesiące).

Prezes GIK Ryszard Trykosko zapowiedział, że zwycięzca przetargu zostanie ogłoszony w terminie nie dłuższym niż siedem dni, co oznaczałoby, że umowa na wykonanie inwestycji mogłaby być podpisana w ciągu miesiąca. W międzyczasie firmy mogą składać odwołania, a sposób przeprowadzenia przetargu sprawdzi jeszcze Urząd Zamówień Publicznych.

Problemem może być jednak finansowanie tej inwestycji. GIK, działający w imieniu miasta Gdańska, przeznaczył bowiem na nią kwotę blisko 511 mln zł (czas realizacji wyznaczył na 42 miesiące). Oznacza to, że nawet wybierając najtańszą złożoną w środę ofertę, do przeprowadzenia inwestycji brakuje ponad 370 mln zł.

Jak powiedział zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski, miastu bardzo zależy, żeby ta inwestycja doszła do skutku. - Analizujemy teraz budżet pod kątem możliwości przesunięcia pieniędzy z innych wydatków. Rozważamy też możliwość wystąpienia o dofinansowanie z ministerstw rozwoju regionalnego oraz infrastruktury - wyjaśnił.

Zadanie w przetargu obejmuje: budowę dwóch jezdni po dwa pasy o długości 2,4 km (od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu), tunelu pod Martwą Wisłą o długości 1377,5 metra oraz wykonanie Węzła Marynarki Polskiej w pobliżu budowanego stadionu piłkarskiego na EURO 2012. Całość ma się zakończyć w 2013 r.

Tunel będzie pionierskim przedsięwzięciem inżynieryjno-technologicznym, pierwszym w Polsce wykonanym metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta", który wraz z osprzętem może osiągnąć długość nawet kilkudziesięciu metrów. Maszyna do drążenia zostanie wykonana na zamówienie, czas jej produkcji szacuje się na około rok. W zależności od rodzaju gruntów, prędkość drążenia może wynieść 6-8, a nawet 10 metrów na dobę. Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 metrów pod lustrem Martwej Wisły.

Skomplikowanym obiektem będzie także Węzeł Marynarki Polskiej, który ze względu na liczbę podłączonych do niego ulic będzie jednym z największych rond w kraju i Europie - średnica zewnętrzna wyniesie 130 metrów. Na węźle przewidziano budowę siedmiu obiektów inżynierskich, w tym dwóch tuneli pieszo-rowerowych oraz dwóch wiaduktów drogowych. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE