Pierwsze łopaty na pruszkowskim odcinku A2

Budowa najbliższego Warszawie, 7-kilometrowego odcinka autostrady A2, rozpoczęła się w środę w Pruszkowie.
Pierwsze łopaty na pruszkowskim odcinku A2

Cała autostrada od granicy z Niemcami do Warszawy ma być gotowa przed Euro 2012. Wykonawca odcinka - Budimex planuje zakończenie jego budowy 15 maja 2012.

Symboliczną pierwszą łopatę ziemi przerzucono przy pruszkowskiej oczyszczalni ścieków. Ze względu na trasę autostrady oczyszczalnia musi zostać przebudowana. Podczas przebudowy nie będzie przerwy w pracy oczyszczalni - zapewniają wykonawcy.

Od czwartku w rejonie oczyszczalni rozpoczną się prace przygotowawcze i roboty ziemne na projektowanym Kanale Ożarowskim, w połowie lipca rozpocznie się budowa wodociągu wzdłuż ulicy przylegającej do oczyszczalni oraz zacznie powstawać budynek przepompowni ścieków. Na przełom lipca i sierpnia zaplanowano budowę kanału zrzutowego oczyszczonej wody do rzeki Utraty.

Rozpoczynany odcinek to 7 km prowadzących przez Pruszków i Ożarów Mazowiecki do węzła Konotopa pod Warszawą. Wykonywany przez Budimex odcinek nazwany "E", to część autostrady A2 od Strykowa do Konotopy. Jego wykonanie będzie kosztowało 348,8 mln zł netto. A2 prowadzi od granicy z Niemcami w Świecku przez Poznań, Łódź (Stryków) Warszawę i Białą Podlaską do granicy z Białorusią w Kukurykach.

Wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski zapewnił, że pierwsze pozwolenia na budowę odcinka "D" od Grodziska do Pruszkowa wyda na początku sierpnia. Pozwolenia na budowę odcinka od granicy województwa mazowieckiego do Grodziska i rozpoczynanego w środę odcinka Pruszków - Konotopa wyda najprawdopodobniej we wrześniu - mówił.

- To symboliczny początek prac, które doprowadzą do tego, że Warszawa w końcu będzie miała połączenie z Europą - z europejską siecią autostrad i dróg szybkiego ruchu - mówił wojewoda podczas uroczystości.

Prezes Budimex-u Dariusz Blocher podkreślał, że termin zostanie dotrzymany, prosił o dobrą współpracę resort infrastruktury, inwestora - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, wojewodę oraz samorządy z terenów, gdzie będzie przebiegała autostrada.

Prezydent Pruszkowa Jan Starzyński przypomniał, że miasto od 1980 r. czeka na autostradę, bo wtedy zaczęły się wykupy gruntów i pierwsze prace ziemne na planowanej autostradzie z Berlina do Moskwy. - Teraz na nasypie, który tutaj usypano rosną już dorodne drzewa - mówił. Prezydent oczekuje, że powstanie autostrady pozwoli uspokoić ruch w mieście. Również wiceburmistrz Ożarowa Mazowieckiego Grzegorz Gębala liczy na to, że budowa A2 pozwoli przenieść ruch tranzytowy z przebiegającej przez miasto krajowej trasy z Warszawy do Poznania.

Budimex wygrał przetarg na wykonanie tego odcinka autostrady w konsorcjum, w którym 5 proc. ma Ferroyial Agroman. Umowę podpisano pod koniec września 2009 r. Prace będą prowadzone w miarę uzyskiwania kolejnych pozwoleń na budowę. Cała inwestycja została podzielona na siedem części - pięć dotyczy oczyszczalni, dwa autostrady - samej drogi, oraz tzw. obwodu utrzymania. Podział ma przyspieszyć uzyskiwanie zezwoleń i same prace.

Na tym odcinku autostrada zamiast dwóch pasów ruchu w każdą stronę, będzie miała cztery. Powstaną dwa węzły autostradowe - Pruszków na skrzyżowaniu autostrady A2 z drogą wojewódzką z Pruszkowa przez Ożarów do Leszna i węzeł Konotopa - zakończenie autostrady, skąd ruch zostanie rozprowadzony na obwodnicę Warszawy S8 do ul. Prymasa Tysiąclecia i S2 w kierunku lotniska na Okęciu. Budimex wybuduje też 7 wiaduktów i most.

Prace przygotowawcze do budowy obejmują m.in. roboty rozbiórkowe, prace geodezyjne, kontrolę saperską terenu. W połowie lipca rozpocznie się budowa dróg technologicznych i organizacja zaplecza budowy. W sierpniu wykonawca chciałby uzyskać pozwolenie na budowę obwodu utrzymania autostrady. Powstaną tu budynki biurowe, posterunek policji i straży pożarnej, garaże i magazyny soli i piasku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.