PARTNER PORTALU
  • BGK

PKP planuje uruchomienie najnowocześniejszego systemu komunikacji

  • pap    16 sierpnia 2014 - 11:51
PKP planuje uruchomienie najnowocześniejszego systemu komunikacji

W perspektywie finansowej na lata 2015-2023 PKP PLK planuje uruchomienie systemu łączności kolejowej GSM-R na większości linii kolejowych w Polsce - poinformowała Joanna Włodkowska, z-ca dyrektora Biura Automatyki i Telekomunikacji z PKP PLK SA.




Pozwoli to wdrożyć na korytarzach transeuropejskich (sieć TEN-T), przebiegających przez terytorium Polski, Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Wpłynie on na podniesienie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu, czy zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Na części tras system umożliwi jazdę z prędkością powyżej 160 km/h.

Dzięki Europejskiemu Systemowi Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) pociągi poruszające się po najważniejszych liniach kolejowych Europy będą mogły przejeżdżać przez różne państwa korzystając z jednego sytemu bezpieczeństwa.

Czytaj: PKP zmieni nasze miasta

Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec w rozmowie z PAP zwrócił uwagę, że obecnie panel sterowania lokomotywy pociągu, jadącego ze wschodu na zachód Europy, przypomina wręcz kokpit pilota samolotu. "Musi on obsłużyć nawet siedem różnych systemów zarządzania ruchem" - powiedział.

Na ERTMS składają się: GSM-R, czyli cyfrowy system radiołączności kolejowej wykorzystywany zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych oraz ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem), pozwalający na przekazywanie bezpośrednio na pulpit w kabinie maszynisty informacji o sytuacji na linii oraz ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd.

Czytaj:PKP PLK zainwestują ponad 50 mld zł

Maszynista wie też, z jaką maksymalną prędkością może poruszać się na poszczególnych odcinkach. System przekazuje również polecenia i ostrzeżenia. System ETCS poziom 2 wykorzystuje łączność GSM-R jako sposób przesyłania danych. W systemie ETCS poziom 1 informacje trafiają do pojazdu z urządzeń ułożonych przy torach, tzw. balis.

Joanna Włodkowska poinformowała PAP, że system GSM-R, który działa już na trasie Legnica - Bielawa Dolna (woj. dolnośląskie), zostanie do końca 2015 roku zainstalowany na liniach Legnica - Wrocław - Opole, Warszawa - Gdańsk czy od Kunowic do Terespola.

Dodała, że do końca 2015 roku systemem GSM-R będzie objętych ponad tysiąc kilometrów linii kolejowych. Oznacza to, że po modernizacji i montażu urządzeń, ERTMS będzie działał na części tras, po których ma jeździć polskie Pendolino. Chodzi o odcinki Warszawa - Gdańsk oraz Wrocław - Opole.

Włodkowska wyjaśniła, że system GSM-R usprawni komunikację z pociągami, a także zwiększy bezpieczeństwo.

Obecnie wykorzystywany jest system radiołączności oparty o częstotliwości 150 MHz. Jest to system prosty, który m.in. nie pozwala na jednoczesny odbiór i nadawanie. System GSM-R daje taką możliwość, pozwala również łączyć się z konkretnymi maszynistami i dyżurnymi ruchu.

W odróżnieniu od klasycznego systemu GSM, system GSM-R charakteryzuje się bardzo wysokimi wymaganiami co do niezawodności, dlatego buduje się go w taki sposób, by w przypadku usterki jednego elementu sieci, jego funkcję przejął drugi. Dzięki temu pociąg może się bezpiecznie poruszać dalej. W Polsce istnieją dwie centrale systemu GSM-R, które będą obsługiwać docelową sieć - w Warszawie i w Poznaniu.

Obecnie prowadzone są testy systemu ETCS poziom 2 na odcinku Legnica - Bielawa Dolna, z wykorzystaniem zabudowanego wcześniej systemu GSM-R.

Przedstawicielka PKP PLK poinformowała, że spółka w perspektywie finansowej na lata 2015-2023 będzie odchodziła od instalowania systemu GSM-R na poszczególnych liniach kolejowych w ramach oddzielnych projektów, na rzecz kompleksowego projektu, obejmującego obszar całego kraju. "Do końca perspektywy planujemy, aby docelowo sieć radiołączności kolejowej GSM-R objęła całą Polskę" - zaznaczyła.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.