PARTNER PORTALU
  • BGK

PKP PLK na przebuduje perony i tory w Gliwicach oraz wyremontuje ponad 50 km torów

  • PAP    5 stycznia 2015 - 08:37
PKP PLK na przebuduje perony i tory w Gliwicach oraz wyremontuje ponad 50 km torów
fot.PTWP

Przebudowa peronów i torów w ramach dużej inwestycji na dworcu kolejowym w Gliwicach oraz dokończenie remontu linii Gliwice-Katowice - to niektóre plany spółki PKP PLK na 2015 r. w woj. śląskim. Oprócz tego w jej zamierzeniach są jeszcze remonty m.in. ponad 50 km torów.




Jak poinformował Jacek Karniewski z zespołu prasowego zarządcy kolejowej infrastruktury - PKP Polskich Linii Kolejowych - jednym z największych przedsięwzięć kolejowych w regionie będzie unijny projekt przebudowy kompleksu dworcowego w Gliwicach.

To wspólne przedsięwzięcie spółki PKP SA, do której należy pochodzący z lat 1924-25 gmach dworca, a także PKP PLK - jako właściciela infrastruktury torów i peronów.

W samym dworcu - prócz odnowienia wnętrz i elewacji oraz zamontowania współczesnych udogodnień - połączone zostaną odrębne dotąd hole główny i autobusowy. Perony otrzymają nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostaną też tory w obrębie gliwickiej stacji.

Ze względów proceduralnych do końca 2015 r. zakończyć się ma przebudowa samego dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury. Objęte tym samym przetargiem prace przy czwartym peronie mają zostać sfinalizowane w 2016 r.

Od 2013 r. PLK stopniowo remontują kluczowe w woj. śląskim połączenie kolejowe Gliwice-Zabrze-Chorzów Batory-Katowice. W grudniu skończyły się ostatnie prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. Na 2015 r. pozostał odcinek Katowice-Chorzów Batory, wraz z częścią wjazdów do przebudowanej już stacji Katowice, od strony Gliwic.

Pierwotnie to ważne w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym połączenie było częścią planowanej pełnej modernizacji linii E30 między Zabrzem a Krakowem - współfinansowanej ze środków UE. Z czasem z drastycznie opóźnionego dziś unijnego projektu wypadł odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką - od granicy Gliwic i Zabrza - przez Katowice i Mysłowice - do Sosnowca Jęzora.

W zamian przygotowano tam mniejsze odcinkowe inwestycje przywracające prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć pociągi (zwykle 100 km/h) - tzw. rewitalizacje. Obejmujące szerszy zakres prac modernizacje z reguły zakładają zwiększanie prędkości - do 160-200 km/h. Jednak ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta pociągi na Górnym Śląsku aż tak by się rozpędzać nie mogły. Dla pasażerów rewitalizacje - prowadzone dotąd bez zakłóceń - dają tam więc podobny efekt jak modernizacja.

W ostatnich latach PLK przygotowały w całej Polsce wiele projektów rewitalizacyjnych. Są one łatwiejsze i szybsze do prowadzenia niż modernizacje; w części przypadków umożliwiły sprawniejsze niż w przypadku modernizacji wykorzystywanie środków UE na kolej. Jednym z pierwszych takich projektów jest rewitalizacja połączenia Zawiercie-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa.

W grudniu do ruchu oddano już silnie obciążony szlak Zawiercie-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, gdzie rewitalizacja pozwoliła przywrócić prędkość jazdy pociągów pasażerskich do 100-120 km/h. W 2015 r. zakończą się prace na pozostałym odcinku - z Ząbkowic do Szczakowej, ważnym przede wszystkim dla ruchu towarowego.

Już od wielu lat przewoźnicy towarowi alarmują (a przedstawiciele resortu infrastruktury przyznają), że w woj. śląskim, gdzie generowane są w skali największe strumienie ładunków, infrastruktura na ważnych liniach towarowych jest w najgorszym stanie w porównaniu do pozostałych województw.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.