PARTNER PORTALU
  • BGK

PKP wprowadza różne standardy obsługi pasażerów

  • bad/PAP    11 sierpnia 2015 - 18:14
PKP wprowadza różne standardy obsługi pasażerów
PKP ujednolica standardy obsługi pasażera. Fot. pixbay

Dworce kolejowe będą podzielone na sześć kategorii wskazujących standard obsługi pasażerów. Największe i najważniejsze obiekty otrzymają klasę premium.




"Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu zupełnie nowej kategoryzacji dworców, bo ma ona nam pomóc ustalić standard obsługi pasażerów. Chcemy te standardy ujednolicić, tak, aby pasażerowie wiedzieli, czego spodziewać się na naszych obiektach - powiedziała we wtorek na konferencji prasowej członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz.

Nowy podział dworców uwzględnia nie tylko liczbę pasażerów, którzy korzystają z danego dworca, ale także m.in. charakter połączeń kolejowych obsługiwanych przez dany dworzec (np. międzynarodowy, aglomeracyjny czy lokalny), a także znaczenie danego dworca dla miasta czy regionu.

Sześć kategorii dworców kolejowych w Polsce

Największe i najważniejsze obiekty w Polsce, m.in. takie jak Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia i Wschodnia, Katowice, Gdańsk, Szczecin Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny, a także Lublin, Opole Główne czy Kraków zaliczone będą do kategorii Premium.

Czytaj też: PKP, budowa dworca w Bydgoszczy

"Te dworce charakteryzują się tym, że obsługują ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny, są też ważnymi węzłami komunikacyjnymi w skali miasta i regionu, znajdują się w nich punkty oferujące usługi komercyjne, czyli np. sklepy i restauracje czy wypożyczalnie samochodów" - poinformował Ciżkowicz. Do tej kategorii należy łącznie 16 dworców.

Kolejna kategoria to dworce wojewódzkie. Są to obiekty obsługujące ruch międzywojewódzki, regionalny, czasami także międzynarodowy. "Także one są ważnymi w skali miasta punktami integracji komunikacji, ponadto oferują, bądź będą oferować podróżnym, usługi takie jak kiosk z prasą, mała gastronomia i bankomat. Na tej liście znajduje się 15 dworców, m.in. Olsztyn, Słupsk" - dodał.

Następne kategorie to dworce aglomeracyjne obsługujące codzienny ruch lokalny, czasami także dalekobieżny, stanowiące ważne węzły komunikacyjne na poziomie aglomeracji. Sporadycznie znajdą się tam sklepy lub punkty usługowe. Do tej kategorii zaliczają się m.in. takie obiekty jak Warszawa Śródmieście, Olsztyn Zachodni, Mińsk Mazowiecki, Pruszków, Rybnik. Łącznie jest ich 105.

Z kolei kategoria dworców regionalnych dotyczy obiektów zlokalizowanych głównie w małych miastach, obsługujących ruch lokalny i regionalny, stanowiących węzeł komunikacyjny na poziomie gminy lub województwa. PKP zaliczyła do tej kategorii 95 obiektów m.in. dworzec w Suwałkach i Puławach.

Najliczniejszą kategorię stanowią dworce lokalne - 336. Są to dworce o niewielkim potencjale rozwoju ruchu kolejowego, służące pasażerom dojeżdżającym do większych miast. Wszystkie urządzenia służące ruchowi pasażerów zlokalizowane są lub będą w tym wypadku na peronie stacji.

Ostatnią kategorią są obiekty określane, jako turystyczne. "Dworce te funkcjonują wyłącznie lub niemal wyłącznie w sezonie turystycznym. Do nich zalicza się np. ten w Ustce" - wyjaśnił Ciżkowicz. Do tej kategorii PKP zaliczyło 15 dworców.

PKP ma w dyspozycji 2300 dworców, z których czynnych jest 600. Do tej pory PKP dzieliła dworce na cztery kategorie: A, B, C i D.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • ojcieckolejarza, 2015-08-12 13:45:05

    W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, na każdej ważniejszej stacyjce kolejowej np.Trąbki, Chociwel, Runowo Pomorskie, Wysoka Kamieńska itp. były nie tylko czynne całą dobę, kasy biletowe i darmowe klozety ale także bufety z piwem i innymi napojami, zaopatrzone nie gorzej od... miejscowych sklepów spożywczych a do tego czynne zwykle do 22-giej w nocy i niedziele, co było zdrową konkurencją dla tychże sklepów wśród zadowolonej z tego, okolicznej ludności. Wielce utajniony autor niniejszego artykułu nie pisze, jaka będzie różnica w obsłudze dworców poszczególnych kategorii. Należy się tylko domyślać, że ostatnia tj. szósta kategoria dworca, to tylko peron przystankowy bez kasy biletowej i nawet klozetu.  rozwiń
  • Bogdan Sitnicki, 2015-08-12 10:22:22

    Tytuł artykułu : "PKP wprowadza różne standardy obsługi pasażerów" Tytuł zdjęcia: "PKP ujednolica standardy obsługi pasażera". Fot. pixbay Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin. CO ZA IDIOCTWO!
  • Bogdan Sitnicki, 2015-08-12 10:17:18

    Nic nie rozumiem. Pod zdjęciem napisane, że kolej ujednolica standardy. W artykule zaś napisane, że dzieli na kategorie. Typowa polska informacja - wymaga debaty i interpretacji .

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.