Plac Biegańskiego w Częstochowie na finiszu

W ciągu kilku tygodni powinien być w pełni otwarty Plac Biegańskiego w Częstochowie. Z początkiem przyszłorocznego sezonu budowlanego mają też ruszyć prace na wschodniej części przecinającej plac reprezentacyjnej Alei Najświętszej Maryi Panny.
Plac Biegańskiego w Częstochowie na finiszu

Plac Biegańskiego to centralny punkt Częstochowy (zabierz głos/oceń prezydenta). Mieści się przy nim miejski ratusz, przecina go Aleja Najświętszej Maryi Panny. W ramach wartej ok. 24 mln zł przebudowy zlikwidowano przecinające dotąd plac jezdnie Alei, ułożono nową nawierzchnię, przekomponowano układ drzew i krzewów, zamontowano nowe oświetlenie i inne elementy małej architektury.

W poniedziałek władze Częstochowy zorganizowały konferencję prasową w sprawie miejskich inwestycji drogowych. Jak poinformował PAP szef Miejskiego Zakładu Dróg i Transportu Mariusz Sikora, nawierzchnia Placu Biegańskiego jest gotowa i ogradzające ją płoty mogą już zniknąć.

Wciąż jednak trwają roboty na krańcach ulic Śląskiej i Kilińskiego, których połączenie tworzy przejazd przez plac w osi północ-południe, zamykając go od wschodu. Prace te powinny zakończyć się w najbliższych dniach, odbiory techniczne nie powinny trwać dłużej niż do pierwszych dni grudnia.

Z początkiem przyszłorocznego sezonu budowlanego ma się rozpocząć przebudowa wschodnich odcinków Alei NMP - prowadzona w ramach tego samego kontraktu co Placu Biegańskiego.

Cała Aleja NMP ma długość 1,7 km i szerokość ponad 40 metrów; biegnie przez środek Częstochowy w stronę Jasnej Góry. Jej poszczególne odcinki (patrząc od wschodu) od Placu Daszyńskiego do mostu kolejowego, od mostu do Placu Biegańskiego i od Placu do jasnogórskich parków - zwyczajowo są nazywane mianem I, II i III Alei.

Do zmodernizowania pozostały jeszcze dwa odcinki Alei NMP - do 2007 r. przebudowano położoną najbliżej jasnogórskiego klasztoru III Aleję. Cała warta 56 mln zł inwestycja (Plac Biegańskiego oraz II i I Aleja), na którą miasto pozyskało 10 mln euro unijnych środków, powinna zakończyć się w 2013 r.

Przedsięwzięcie dotąd trafiało na przeszkody, np. protesty kamieniczników obawiających się spadku wpływów po zamknięciu Alei dla ruchu. Pierwotny projekt modernizacji Placu oraz I i II Alei zmieniano, usuwając część braków i częściowo ograniczając koszty. Obecne władze miasta musiały też aneksować umowę na unijne środki, ze względu na roczne opóźnienie rozpoczęcia prac. Według Sikory, na obecnym etapie nic nie powinno stanąć na przeszkodzie terminowej realizacji.

Szef częstochowskiego zakładu dróg wskazał też w poniedziałek, że 15 listopada - zgodnie z planami - powinno zostać oddane do użytku połączenie przecinającej miasto drogi krajowej nr 1 z północnymi dzielnicami. Budowa nowego węzła przy ul. Makuszyńskiego kosztowała 24 mln zł - ok. 18,5 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Trwa również etap rozstrzygania przetargu na budowę bezkolizyjnego węzła "jedynki" z Al. Jana Pawła II (droga nr 46). Zaproponowane przez oferentów ceny okazały się znacznie niższe niż opiewająca na 175 mln zł wycena inwestora. Najtańsza oferta wynosi na 65 mln zł, kolejne - 73 i 84 mln zł. Powinno to, po zakończeniu inwestycji, dać kasie samorządu pewne oszczędności związane z wysokością wkładu własnego do unijnej dotacji, która ma pokryć 85 proc. kosztów.

Według Sikory, niedawno w tym postępowaniu wpłynęły dwa protesty, które są rozpatrywane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Jeżeli zostaną odrzucone, umowa z wykonawcą będzie mogła zostać podpisana ok. 15-20 listopada. Docelowo węzeł, który zlikwiduje często tworzące się tam obecnie korki, ma być gotowy do końca 2013 r

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.