Planują drogę w ramach PPP

Samorząd Dąbrowy Górniczej przygotowuje budowę blisko 9 km drogi dojazdowej do terenów inwestycyjnych w dzielnicy Tucznawa. Droga ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego - na takie rozwiązanie zgodzili się miejscowi radni.
Planują drogę w ramach PPP
Jak poinformował w czwartek Bartosz Matylewicz z dąbrowskiego magistratu, podczas środowej sesji rady miasta radni zaakceptowali zastosowanie koncepcji PPP dla budowy połączenia terenu inwestycyjnego "Tucznawa" z drogą nr 94 oraz regionalną drogą nr 796.

Teren inwestycyjny w dąbrowskiej dzielnicy Tucznawa ma powierzchnię niespełna 260 hektarów, w tym ok. 100 hektarów włączonych do dąbrowsko-sosnowieckiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Teren na razie nie ma jednak drogi dojazdowej o standardzie istotnym dla dużych przedsiębiorców. Miasto ma już gotowy projekt takiego połączenia. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia, obejmującego budowę ok. 9 km dwujezdniowej drogi o podwyższonej wytrzymałości wraz z sześcioma węzłami, to kwota rzędu 200 mln zł.

Uchwała radnych w sprawie prognozy finansowej na lata 2012-15 pozwala miastu przystąpić do budowy połączenia, otwierając drogę do procedury wyłonienia partnera prywatnego.

Zgodnie z założeniami samorządu, partner prywatny weźmie na siebie ciężar inwestycji (m.in. odpowiedzialność za jej sfinansowanie). Miasto natomiast przez 15 lat będzie mu płacić za dostępność trasy, zgodnie z ceną uzależnioną od utrzymania przez wykonawcę określonego standardu drogi. Po 15 latach samorząd stanie się jej właścicielem.

- Gdy taka droga powstanie, za kilka lat teren w Tucznawie ma szansę stać się nowoczesną strefą gospodarczą z parkiem naukowo-technologicznym i inkubatorem przedsiębiorczości, który przyciągnie kilkanaście przedsiębiorstw sektora nowoczesnych technologii i usług, dających 4-6 tys. miejsc pracy - ocenił Matylewicz.

W dyskusji podczas sesji dąbrowskiej rady miasta uczestniczył prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Piotr Wojaczek, który podkreślił m.in., że choć do Strefy należy obecnie 100 z 260 hektarów całego obszaru, strefę będzie można systematycznie powiększać.

- Sprzedając 200 hektarów po 100 zł za metr daje to kwotę 200 mln, o której dzisiaj dyskutujemy, a do tego należy doliczyć jeszcze wpływy z podatku dochodowego od przedsiębiorstw i podatku od nieruchomości w kolejnych latach.Uruchomienie tych terenów pozwoli na to, że dochody pokryją koszty PPP, a potem będzie to czysty zysk dla gminy - ocenił Wojaczek.

Władze miasta, proponując budowę drogi w ramach PPP argumentowały, że wzięcie na ten cel kredytu dodatkowo obciążyłoby wskaźnik obciążeń budżetowych Dąbrowy Górniczej, uniemożliwiając dalsze pozyskiwanie zewnętrznych środków, np. na planowany remont drogi nr 94 od granicy z Sosnowcem do granicy ze Sławkowem.

Część radnych zaakcentowała też w środę potrzebę dalszego skomunikowania planowanej drogi - od węzła z drogą nr 796 do trasy S1.

Według informacji Matylewicza, projekt drogowy Dąbrowy Górniczej w 2011 r. uzyskał - jako projekt pilotażowy - wsparcie Departamentu Przygotowania Projektów Indywidualnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE