PARTNER PORTALU
  • BGK

Po co miastom świąteczne iluminacje? Samorządowcy nie do końca je doceniają

  • bad    13 grudnia 2017 - 19:20
Po co miastom świąteczne iluminacje? Samorządowcy nie do końca je doceniają

Iluminacje na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. (fot. UM Warszawa)

W okresie świątecznym ulice niemal każdego miasta rozświetlają tysiące kolorowych lampek w formie choinek, dzwonków czy bombek.




• Mieszkańcy lubią dekoracje ulic miast, cenią je i uważają, że podnoszą prestiż ich miejsc zamieszkania.

• Urzędnicy zazwyczaj nie do końca doceniają ich wagę, zwłaszcza poza okresem świątecznym.

• Tylko nieliczne samorządy troszczą się o pełne i świadome wykorzystanie siły nośnej dekoracji w staraniach o przychylność mieszkańców i turystów.

 

Okres przedświąteczny to dobry moment, by zastanowić się nad rolą dekoracji świetlnych w strategiach miast. Czy temat dekoracji jest elementem dokumentów strategicznych? Czy ich siła nośna jest wystarczająco wykorzystywana? Czy dekoracje powinny być obecne w przestrzeni miejskiej tylko w czasie okołoświątecznym? Na te pytania odpowiada raport branżowy "Rola dekoracji świetlnych w strategii miast" przygotowany przez IPB Decoration.

Czytaj też: Świąteczna iluminacja w Warszawie

Potrzebujemy pięknego otoczenia

Jak wylicza Robert Stępowski z marketingmiejsca.com.pl, miastom potrzebne są dekoracje z trzech powodów. Po pierwsze: Polacy chcą otaczać się pięknymi rzeczami. Po drugie: zadowoleni mieszkańcy to najlepsi ambasadorzy. Po trzecie: przemyślane i efektowne dekoracje to darmowa promocja. Robert Stępowski wyjaśnia, że "potrzebujemy pięknego otoczenia. Po okresie zaciskania pasa, dorabiania się, kupowania mieszkań i samochodów, budowania wodociągów, szkół i dróg, zaczynamy zwracać uwagę także na estetykę naszych mieszkań, ale i miast, w których mieszkamy".

Inny rodzaj motywacji samorządów do dekorowania miast podkreśla w prof. Anna Karwińska z krakowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. W jej opinii miasta w kwestii dekoracji determinują nie tylko oczekiwania mieszkańców, ale ponad terytorialna rywalizacja. Samorządy czują presję "z góry".

Czytaj też: Iluminacje i ozdoby świąteczne w miastach 2016: Klimat świąt zapanował na dobre

- Miasta współczesne funkcjonują w warunkach zaostrzonej konkurencji, przekraczającej granice jednego państwa, co oznacza znacznie większą złożoność problemu wykreowania swojego wizerunku w sposób niebanalny, wyróżnienie się wśród innych, znalezienie jakiegoś wyjątkowego sposobu pokazania własnych zasobów. Działania na rzecz tworzenia wizerunku miasta opierają się na definiowaniu znaczenia poszczególnych miejsc, wykorzystaniu wartości przypisywanych elementom materialnym i niematerialnym środowiska, które współtworzą charakter miasta, jego „ducha”, rozpoznawalną i charakterystyczną dla konkretnego miejsca atmosferę - analizuje Anna Karwińska.

Eksperci podkreślają wagę dekoracji i ich rolę w kształtowaniu wizerunku miast.

Różnice w podejściu mieszkańców i samorządowców

Część badawcza Raportu została podzielona na dwie część zgodnie z grupami respondentów, biorących udział w badaniu. Wyniki badań prezentują stosunek obu grup do wybranych aspektów dekoracji w miastach.









KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




NAJPOPULARNIEJSZE W PORTALU




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI



Wyszukiwarki

Polecane oferty: