Pociągi Kolei Śląskich już w byłej bazie Przewozów Regionalnych w Katowicach

• Pociągi samorządowych Kolei Śląskich po raz pierwszy planowo skorzystały we wtorek z zaplecza byłej bazy śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach.
• Spółka przenosi tam swoją bazę taborową z miejscowości Łazy; wkrótce przeniesie też administrację.
Pociągi Kolei Śląskich już w byłej bazie Przewozów Regionalnych w Katowicach
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na 11 liniach w regionie przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie (fot.: foto.slaskie.pl)

To część projektu mającego sprzyjać większej efektywności zarządzania taborem i obniżeniu kosztów operacyjnych tego przewoźnika. Wśród korzyści ze zlokalizowania w jednym miejscu, w centrum regionu, kompleksowego zaplecza utrzymaniowo-naprawczego jest m.in. uporządkowanie i ograniczenie liczby przejazdów technicznych.

Jak poinformował  rzecznik spółki Michał Wawrzaszek, tego dnia po raz pierwszy do bazy przy Raciborskiej zjechały pociągi kończące kursy w Katowicach. Oznacza to m.in., że coraz mniej pociągów KŚ w przerwach między kursami będzie stało na doraźnie wolnych torach wokół katowickiego dworca.

Na drugą połowę dnia zaplanowano w Katowicach również pierwsze przeglądy pociągów KŚ. "Baza przy ul. Raciborskiej będzie docelowym miejscem obsługi i napraw wszystkich naszych na co dzień używanych pojazdów. Dlatego już systematycznie od pewnego czasu rezygnujemy z Łaz" - zaznaczył Wawrzaszek.

W bazie przy Raciborskiej na razie ma znaleźć się ręczna myjka. Podnoszony przez wielu pasażerów problem brudnych często z zewnątrz pociągów Kolei Śląskich ma docelowo rozwiązać zautomatyzowana myjnia. Według rzecznika ma ona zacząć działać w katowickiej bazie w perspektywie kilkunastu tygodni, może paru miesięcy.

Na razie trwają też remonty znajdujących się przy ul. Raciborskiej pomieszczeń administracyjnych. "Zakładamy, że z pomieszczeń na katowickiej ul. Wita Stwosza i przy ul. Kościuszki, gdzie mamy teraz część administracyjną, przeniesiemy się na Raciborską do końca stycznia" - zasygnalizował rzecznik KŚ.

Umowę dzierżawy byłej bazy śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach Koleje Śląskie podpisały z tą spółką wiosną br.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na 11 liniach w regionie przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich przewoźnik przejął w grudniu 2012 r., co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka województwa. Jednocześnie z bazy na ul. Raciborskiej praktycznie wyprowadziły się Przewozy Regionalne.

Po pierwszych problemach na przełomie 2012 i 2013 r. KŚ najpierw unormowały kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastania strat, wprowadziły program naprawczy. Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznym spółka wypracowała w styczniu 2014 r.

Na sfinansowanie przewozów wykonywanych w 2014 r. i 2015 r. samorząd woj. śląskiego przewidział w ramach dwuletniej umowy po ok. 150 mln zł. Pod koniec ub. roku przygotował kolejną umowę na 10 lat - z roczną dotacją na poziomie do 140 mln zł (i corocznie zawieranymi porozumieniami wykonawczymi). Obecnie roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł.

Obowiązująca dziesięcioletnia umowa ma wpływać m.in. na długofalowe decyzje inwestycyjne. W październiku br., na bazie rozstrzygniętego przetargu, KŚ podpisały z Pesą wartą 206 mln zł umowę na zakup 13 nowych pociągów, z prawem opcji dot. zakupu - po potwierdzeniu - kolejnych sześciu pojazdów (cena wyniesie wtedy 287,7 mln zł). Według zapowiedzi władz województwa 19 nowych pociągów ma trafić na tory regionu do połowy 2018 r., zastępując stare pociągi EN57.

Spółka dysponuje 61 składami, z czego 23 to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls, 13 kolejnych to odnowione składy bazujące na EN57, 22 - dzierżawione niezmodernizowane pociągi tego typu, a trzy ostatnie to pojazdy spalinowe, tzw. autobusy szynowe.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE