Podpisano list intencyjny PLK i samorządu ws. lokalnych linii kolejowych

List intencyjny ws. planowanych remontów trzech linii kolejowych w Opolskiem podpisali w środę (11 lutego) przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i samorządu regionu.
Podpisano list intencyjny PLK i samorządu ws. lokalnych linii kolejowych
fot. pixabay.com

Chodzi o jednotorowe linie kolejowe: Nysa-Opole (linia nr 287), Opole-Kluczbork (linie nr 301 i 293) oraz Nysa-Brzeg (linia nr 288). To łącznie 140 km linii.

Planowane remonty mają być ujęte w jednym unijnym projekcie "Polepszenie jakości świadczonych usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych o znaczeniu regionalnym". Jego wartość (szacowana na podstawie wcześniejszych kontraktów i oceny stanu linii) to ponad 130 mln zł.

Zarząd woj. opolskiego i zarządca kolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP PLK zakładają, że przedsięwzięcie może być przeprowadzone w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Opolskiego na lata 2004-2020. Planowana kwota unijnego dofinansowania wyniosłaby 26,7 mln euro.

Kolejarze przypominają, że w ostatnich latach przeprowadzili już w regionie projekty za ponad miliard złotych - na głównych liniach z Opola do Wrocławia, Częstochowy czy przez Strzelce Opolskie w stronę Gliwic i Katowic. "Ważne są też linie lokalne, które trzeba odnowić. Najlepiej wskazać je mogą gospodarze regionu będący jednocześnie organizatorami przewozów" - wskazał pełnomocnik zarządu PLK Marcin Mochocki.

"Planowane inwestycje znacząco poprawią komfort podróży koleją w regionie, ale przede wszystkim wpłyną na wzrost atrakcyjności województwa - bo dobry system komunikacyjny to jeden z warunków rozwoju całego regionu" - podkreślił marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła.

Przedstawiciele regionu i PLK wskazują, że planowane prace będą służyć poprawie warunków kolejowej komunikacji pasażerskiej, m.in. skróceniu czasów przejazdów. Powinny też służyć rozwojowi gospodarczemu.

PLK zapowiedziały, że złożą pierwsze projekty na przełomie 2015 i 2016 r., a wszystkie prace powinny zakończyć się do 2019 r. Samorządowcy z woj. opolskiego chcieliby priorytetowego potraktowania linii Opole-Nysa (ze względu na jej katastrofalny stan techniczny), a także Opole-Kluczbork (ze względu na finalizację dużej inwestycji w Murowie).

Jak podał członek zarządu województwa Tomasz Kostuś, w Murowie koncern Stora Enso za 105 mln złotych rozbudowuje tartak, który rocznie będzie przerabiał 800 tys. m sześc. drewna. "Roboty na tej linii powinny rozpocząć się połowie przyszłego roku i zakończyć w połowie 2017 r., czyli wtedy, kiedy do użytku zostanie oddany nowy tartak" - zaznaczył Kostuś.

Rzecznik PLK Mirosław Siemienic przekazał PAP, że wszystkie planowane w liście intencyjnym remonty to tzw. rewitalizacje - czyli obejmujące m.in. wymianę torowisk prace zakładające przywrócenie pierwotnych parametrów linii. Wpływające na jakość całego przedsięwzięcia ew. elementy modernizacji (służące poprawie parametrów) mają być rozpatrywane punktowo i będą konsultowane z samorządowym partnerem.

Pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 PLK przygotowują na terenie woj. opolskiego również realizację projektów dotyczących linii: z Opola do Wrocławia przez Czarnowąsy i Jelcz, z Opola do Kędzierzyna-Koźla oraz z Kluczborka w stronę Oleśnicy i Wrocławia.

W ubiegłym roku (a także częściowo w obecnym) zarządca kolejowej infrastruktury na terenie woj. opolskiego prowadził rewitalizacje odcinków linii Częstochowa-Fosowskie i Fosowskie-Opole (dla pendolino), Błotnica Strzelecka-Opole Groszowice i Gliwice Łabędy-Pyskowice-Błotnica Strzelecka, a także Kalety-Kluczbork i Kluczbork-Ostrzeszów. Odbudowywana i modernizowana jest linia towarowa Krapkowice-Prudnik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.