Politycy, samorządowcy i mieszkańcy walczą o DK 16

Brak ujęcia modernizacji drogi krajowej nr 16 z Borek Wielkich do Mrągowa w rządowym planie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wywołał burzę w woj. warmińsko-mazurskim: sprzeciwy do ministerstwa wysłali m.in. lokalni samorządowcy i przedsiębiorcy.
Politycy, samorządowcy i mieszkańcy walczą o DK 16
fot.pixabay.com

Droga krajowa nr 16 od lat nazywana jest komunikacyjnym kręgosłupem woj. warmińsko-mazurskiego ponieważ łączy wschód regionu biegnąc od Ełku przez Mikołajki i Mrągowo do Olsztyna i dalej na zachód przez Ostródę do Iławy.

Od tej drogi "odchodzą" mniejsze trasy np. z Mrągowa do Giżycka czy Kętrzyna, co zwłaszcza latem sprawia, że jest ona zatłoczona.

"Szesnastka" jest teraz wyremontowana tylko w niektórych miejscach, z Olsztyna w stronę Mazur komfortowy przejazd jest tylko do miejscowości Borki Wielkie. Dalej na Mazury jedzie się drogą wąską, krętą, pełną kolein.

Samorząd regionu i samorządy lokalne od lat przyznają, że remont "szesnastki" od Olsztyna w stronę Mazur jest kluczową sprawą dla rozwoju zarówno regionu jak i gmin na trasie. Z tego powodu naprawa tej drogi na odcinku z Borek do Mrągowa (ok. 18 km) w listopadzie została wpisana do Kontraktu Terytorialnego, który władze samorządowe podpisały z rządem.

Modernizacja dalszego przebiegu DK 16 od Mrągowa na Mazury została wpisana na listę inwestycji warunkowych tego Kontraktu.

Mimo to w przedstawionym pod koniec grudnia przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekcie dokumentu "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023" modernizacji "szesnastki" z Borek do Mrągowa nie ujęto. Powody tej decyzji nie są znane, rzecznik prasowy tego resortu Piotr Popa nie odpowiedział PAP na pytanie o powody rozbieżności między Kontraktem Terytorialnym regionu a rządowymi planami finansowania remontów najważniejszych w kraju dróg.

Rządowa lista, na której nie ma "szesnastki", rozsierdziła warmińsko-mazurskich samorządowców, przedsiębiorców i zwykłych kierowców, którzy za namową lokalnych gazet w ramach konsultacji publicznych słali do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju maile i listy.

Na stronach internetowych lokalnych samorządów można było znaleźć nawet "gotowiec": "Ja, jako mieszkaniec Warmii i Mazur, żądam uwzględnienia (...) kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego arterii komunikacyjnej, jaką jest droga krajowa nr 16. Modernizacja drogi nr 16 została zapisana w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który zatwierdziła w ubiegłym roku Rada Ministrów. Domagamy się realizacji tego, co rząd już nam obiecał".

Rada miasta Olsztyna jednogłośnie przyjęła uchwałę, w której radni proszą o wpisanie "16" do rządowego programu, a osobiste listy do minister Marii Wasiak wysłali w tej sprawie m.in. prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, zarząd regionu województwa oraz w imieniu samorządowców leżących przy tej drodze burmistrz Mrągowa Otolia Siemieniec.

Odnosząc się do rozbieżności między Kontraktem a Planem Siemieniec stwierdziła: "ta sytuacja wręcz kompromituje nasze gremia rządowe, które zmieniają po wyborach samorządowych swoje decyzje".

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.