Polska na 10 dni przed Euro

Na 10 dni do Euro lotniska w miastach - gospodarzach mistrzostw są gotowe do przyjęcia kibiców, a kolejarze oddają do użytku wyremontowane dworce. Wciąż trwa walka o całość A2 między Łodzią a Warszawą - nadal nie wiadomo, czy kierowcy nie pojadą objazdem.
Polska na 10 dni przed Euro
Transport lotniczy

Lotnisko Chopina w Warszawie do obsługi większej liczby osób nie wybuduje specjalnej infrastruktury; wykorzysta tę, którą ma. Władze lotniska zdecydowały, że w czasie Euro ponownie otworzą zamknięty w 2009 r. terminal Etiuda, który wcześniej obsługiwał pasażerów tanich linii lotniczych. Pozostały w nim odpowiednie instalacje, których nie zdemontowano, a które na Euro zostaną wykorzystane.

Jak powiedział rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski, dawny terminal Etiuda jest już gotowy na przyjęcie kibiców. Zamontowane są m.in. bramki do kontroli bezpieczeństwa i stanowiska odprawy kibica.

"Dawny terminal Etiuda będzie nazwany +strefą F+. Będą w nim odprawiane tylko zorganizowane grupy kibiców, a jeżeli główny terminal będzie miał zbyt wielu pasażerów czekających na odprawę, będzie przyjmował pojedynczych fanów piłki nożnej" - powiedział Przybylski.

Na parkingu obok dawnej Etiudy jest przygotowywana tymczasowa poczekalnia przedodlotowa.

"Miejsce to zostało już oczyszczone. 2 czerwca organizujemy tam piknik +Otwarte lotnisko+, gdzie rozstawione zostaną namioty oraz stanowiska gastronomiczne, które pozostaną już na Euro. Po pikniku ustawione zostaną ekrany, na których będą wyświetlane informacje o planowanym czasie odlotu samolotu i konieczności udania się do odprawy" - powiedział. Dodał, że w poczekalni może oczekiwać na samoloty do 3 tys. osób jednocześnie.

Trwają końcowe przeróbki w nowym terminalu. Chodzi m.in. o zwiększenie liczby stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a także powiększenie tej części, w której pasażerowie oczekują w kolejce do kontroli. 1 czerwca ruszy rozkładowe połączenie kolejowe z centrum miasta na lotnisko.

W czasie mistrzostw na lotnisku kibicom będzie pomocą służyć 80 wolontariuszy. Będą oni informować m.in. o tym, jak się dostać z lotniska do centrum miasta, wskazywać, gdzie są przystanki autobusowe.

Władze lotniska zapewniają, że będzie ono mogło przyjąć dziennie nawet 30 tys. kibiców plus ruch niezwiązany z Euro.

Do przyjęcia kibiców gotowy jest Port Lotniczy we Wrocławiu. W marcu oddano do użytku drugi terminal lotniska. Przepustowość pasa startowego, dzięki zrealizowanej inwestycji i budowie nowego radaru, wzrosła ponaddwukrotnie. Jak zapewniają władze lotniska infrastruktura i służby są w stanie w ciągu godziny obsłużyć 4 tys. pasażerów.

Lotnisko spodziewa się, że najwięcej zorganizowanych grup i prywatnych osób przyleci prywatnymi maszynami z Rosji. Na drugim miejscu będą Grecy, a na trzecim Czesi. Natomiast dla najważniejszych gości została przygotowana specjalna strefa, dedykowany personel i osobna odprawa.

Na obsługę kibiców gotowy jest także Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W marcu oddano nowy terminal pasażerski - jeden z najnowocześniejszych obiektów lotniskowych w Polsce. Dzięki niemu port w Gdańsku będzie mógł obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie; dwukrotnie więcej niż dotychczas. Terminal ma trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. Wcześniej oddano do użytku m.in. drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania samolotów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.