PARTNER PORTALU
  • BGK

Polska wschodnia chce więcej infrastruktury. "Głosowaliśmy na obecną władzę, mam nadzieję, że to wykorzystamy"

  • Bartosz Dyląg    11 października 2016 - 07:17
Polska wschodnia chce więcej infrastruktury. "Głosowaliśmy na obecną władzę, mam nadzieję, że to wykorzystamy"
Infrastruktura jest dużym, ale nie jedynym czynnikiem, impulsem do rozwoju - uważa Leszek Gołąbiecki, prezes Unibep.

- Na razie samorządowcy mają zbyt mało odwagi i wiedzy, by korzystać z partnerstwa publiczno-prywatnego, ale jeśli skończą się środki unijne, będą de facto skazani na współpracę w formule PPP – mówi Leszek Gołąbiecki, prezes Unibep.




Powiedział pan coś bardzo niepokojącego: jeżeli na wschodzie Polski nie będzie infrastruktury, firmy stąd odejdą.

Leszek Gołąbiecki, prezes Unibep: – Przede wszystkim nie przyjdą, one jeszcze nie przyszły i mogą nie przyjść. Infrastruktura jest impulsem do rozwoju każdego biznesu. Wystarczy porównać dane dotyczące Polski wschodniej i zachodniej. Wygląda to zatrważająco. Proszę zobaczyć, jak rozbudowana jest infrastruktura w województwie wielkopolskim, ile jest tam wydawanych pozwoleń na centra logistyczne, budowę fabryk.

Czytaj też: Polska Wschodnia dostała ponad miliard złotych na drogi

Nie ukrywajmy, infrastruktura jest dużym, ale nie jedynym czynnikiem, impulsem do rozwoju.

Mówimy o zapóźnieniach w infrastrukturze jeszcze z czasów zaborów. Może brak woli politycznej, by to nadrabiać?

– Trudno powiedzieć, ale coś w tym jest. Mam nadzieję, że kiedy Podlasie, Polska wschodnia głosowała na obecną władzę, teraz to wykorzystamy.

Jeżeli nie ruszą przetargi na inwestycje drogowe, w branży będą zwolnienia.

– Tak. Po firmie Skanska, która zwolni 1,2 tys. osób, kolejna firma z branży kolejowej zapowiedziała zwolnienie 300 osób. To kolejny symptom. Wszystkie firmy budowały swoje potencjały kadrowe, sprzętowy, by nie powtórzyła się sytuacja z poprzedniego rozdania, kiedy było mnóstwo pieniędzy do przerobienia, ale nie było komu.

Nasza „drogówka” nie jest zbyt duża, bo stanowi 15 proc. całości sprzedaży, ale też przygotowaliśmy się kadrowo, sprzętowo na bum inwestycyjny. Jak nie ma zamówień, ludzie nie mają pracy. My dajemy sobie radę, ale tak dużym firmom jak Skanska jest trudniej. Obawiam się, że to może zmusić również innych przedsiębiorców do takich działań.

Rząd zapowiada uruchomienie przetargów.

– Ale robi to już od roku. Jesteśmy obecni w 13 konsorcjach na realizację dróg ekspresowych i autostrad i trwa to od 9 miesięcy. Z tych 13 postępowań jedno dopiero zostało ogłoszone, czyli obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego. Nie przewiduję, by jeszcze w tym roku ogłoszono przetarg na drogę S67.

Co ciekawe, wszystkie te przetargi są w formule „zaprojektuj i buduj”, czyli przez pierwsze 12 miesięcy pracę mają projektanci, a nie operatorzy maszyn i te maszyny.

Kolejny trudny temat to partnerstwo publiczno-prywatne.

– Może nie jest on trudny, ale jest za mało odwagi u zamawiających, by podjąć się takiego tematu. Znam dwa czy trzy projekty w Polsce, które są realizowane przez tyle lat.

Do tego dochodzi brak wiedzy, brak umiejętności – dużo jest takich czynników.

Duża dostępność środków unijnych ma tu znaczenie.

– Oczywiście. Uważam, że jeśli skończą się te środki, samorządy będą de facto skazane na współpracę w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Mnóstwo firm się na to szykuje. Na Zachodzie we Francji, Wielkiej Brytanii jest to standardem. Musimy jeszcze odczekać, przerobić środki unijne i wszyscy się do tego przekonamy.

Po kilku projektach samorządowcy się tego nauczą, bo to nie jest zwykły przetarg, wchodzą sprawy finansowe, inżynieria finansowa. To nie są proste rzeczy.

Jest pan przekonany, że biznes jest gotowy do partnerstwa publiczno-prywatnego?

– Tak, jest gotowy. Mnóstwo firm jest gotowych. Kilka lat temu duże firmy wydały spore pieniądze, by się do tego przygotować. Niestety, na razie nie ma takich zamówień, ale przewiduję, że po roku 2020, skończeniu środków unijnych, to wszystko powinno ruszyć.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • hobiz, 2016-10-11 11:21:19

    No to przewaliliście sprawę . Prócz kosztownych obiecanek - nic więcej . Życzę powodzenia tak światłym umysłom .

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.