Polskie drogi po Euro

  • Przegląd prasy/Gazeta Wyborcza
  • 09-12-2010
  • drukuj
Rząd przekłada budowę wielu dróg planowanych na Euro 2012 na „po 2015 r.”. Przez najbliższe trzy lata Ministerstwo Infrastruktury chce wydać 58,6 mld zł na dokończenie autostrad i dróg ekspresowych.
Polskie drogi po Euro

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt nowego rządowego programu dróg krajowych, który zapowiadało wiosną na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury. Do 27 grudnia resort czeka na opinie innych ministerstw i organizacji drogowców o programie. Zastąpi on dotychczasowy rządowy program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012 przyjęty przed trzema laty jeszcze przez rząd PiS – informuje „Gazeta Wyborcza”.

Nowy program ma dotyczyć inwestycji drogowych na lata 2011-15. Ale nie wspomina, ile rząd będzie wydawać na budowę dróg po 2013 r.

W latach 2011-2013 rządowy Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) ma zainwestować 58,6 mld zł w budowę nowych dróg, w tym 31 mld zł z funduszy unijnych – proponuje resort infrastruktury kierowany przez ministra Cezarego Grabarczyka.

Dotychczasowy program przewidywał, że do końca 2012 r. kierowcy dostaną 1070 km nowych autostrad, z czego ponad 600 km zbuduje państwo, a 470 km prywatne firmy z koncesjami na eksploatację autostrad. Ponadto zapowiadano budowę ponad 2 tys. km nowych dróg ekspresowych.

Na razie zbudowano 183,5 km planowanych autostrad, a do końca 2013 r. ma powstać jeszcze 810,4 km takich dróg (w budowie jest 735 km). W sumie to 994 km autostrad.

Do połowy 2012 r. nie powstanie – jak zakładał dotychczasowy program – 180 km autostrady A1 ze Strykowa pod Łodzią do Pyrzowic na Śląsku. Powstanie za to 21 km autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Gorzej jest z drogami ekspresowymi. Na razie zbudowano 293 km takich dróg, a teraz Ministerstwo Infrastruktury przewiduje, że do końca 2013 r. może powstać jeszcze 691 km takich dróg (w budowie jest ich 510 km). W sumie to 984 km dróg ekspresowych, niespełna połowa dotychczasowego planu.

W nowym programie Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że do 2015 r. powstanie większość autostrad, jakie w ogóle mają być w Polsce. W latach 2015-20 planuje się tylko wydłużenie autostrady A2 z Warszawy do Terespola. Budowa podstawowej sieci dróg ekspresowych w Polsce zakończy się po 2020 r.

Nowy rządowy program wymienia wydatki na dokończenie rozpoczętych już inwestycji albo dróg, które mają być zbudowane na podstawie rozpisanych niedawno przetargów. Jeśli będą pieniądze, to do 2013 r. może się jeszcze rozpocząć budowa dróg z listy priorytetów obejmującej 30 pozycji za niemal 43 mld zł.

Są na niej tak ważne projekty jak np. modernizacja i remont mostu na Trasie Toruńskiej w Warszawie, dobudowanie prowadzącej do Gdańska drogi S7 między Koszwałami i Elblągiem, dokończenie drogi ekspresowej S8 między Wyszkowem a Białymstokiem czy dokończenie 70 km autostrady A18 za Wrocławiem do granicy z Niemcami – pisze „Gazeta Wyborcza”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

nie dziwota wybory były by 5 lat spokoju

wera, 2010-12-09 12:43:59 odpowiedz

wiemy wiemy - to nasza polska rzeczywistosc. zawsze tak mowia, że dzis już nie ale w przyszłości na pewno...

WIEWIÓRKA , 2010-12-09 12:35:32 odpowiedz

miały byc wsztystkie gotowe na euro. to dlaczego nie sa? dlaczego ciąglę terminy są przeciągane. wstyd !

albin, 2010-12-09 12:32:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE