Pomorska Kolej Metropolitalna będzie droższa

Samorząd woj. pomorskiego będzie musiał postarać się o dodatkowe środki na jedną z największych inwestycji w regionie – budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomorska Kolej Metropolitalna będzie droższa

Koszt inwestycji wzrósł, bo zdrożały grunty, które trzeba wykupić, by zbudować połączenie kolejowe.

Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Pomorska Kolej Metropolitalna połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej – z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna. Pozwoli to mieszkańcom całego Trójmiasta oraz Kaszub dojechać koleją na lotnisko.

Inwestor, którym jest samorząd województwa pomorskiego zakładał, że inwestycja, w ramach której trzeba wybudować m.in. ok. 20 kilometrów torów oraz osiem przystanków, pochłonie 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł zarezerwowano już z unijnego dofinansowania.

Jak poinformował w poniedziałek na konferencji prasowej w Gdyni prezes PKM S.A. Krzysztof Rudziński, ze względu na wzrost wartości ziemi (pod PKM potrzeba ponad 100 hektarów), koszt inwestycji będzie jednak większy niż zakładano i samorząd już teraz rozpoczął starania o dodatkowe środki.

Rudziński nie chciał zdradzić, ile dodatkowo pieniędzy trzeba pozyskać. „To kwestia gry rynkowej” – wyjaśnił prezes dodając, że w tej chwili oszacowana przez ekspertów wartość gruntów koniecznych do wykupienia wynosi ok. 164 mln zł, a wstępne szacunki zakładały sumę kilka razy niższą.

Pomoc w zdobyciu dodatkowych środków dla PKM zapewnił obecny na poniedziałkowej konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. „Pomorska Kolej Metropolitalna to projekt wyjątkowy w skali kraju. To efekt bardzo szerokiej współpracy: samorządu województwa pomorskiego, samorządów miast, ministerstwa infrastruktury czy kolei. Ten projekt jest dopełnieniem systemu transportowego województwa pomorskiego” – powiedział Massel.

Prezes PKM zapewnił, że wzrost kosztów wykupu gruntów nie zahamuje inwestycji. „Mamy już decyzje środowiskowe. Na ukończeniu są plany techniczne pierwszego etapu inwestycji. W ciągu tygodnia podpiszemy też pierwszą umowę na finansowanie projektu” – powiedział Rudziński dodając, że konkretne prace budowlane rozpoczną się na przełomie roku.

Konferencja prasowa z udziałem m.in. prezesa Rudzińskiego oraz wiceministra Massela towarzyszyła rozpoczętemu w poniedziałek w Gdyni dwudniowemu spotkaniu pt. „Pomorska Kolej Metropolitalna – przyszłość, rozwój, inwestycje”.

Celem spotkania jest przedstawienie najnowszych informacji na temat PKM, a także wymiana informacji między przedstawicielami administracji a przedsiębiorcami specjalizującymi się w inwestycjach kolejowych.

Budowę PKM podzielono na kilka etapów. Pierwszy z nich, którego realizacja ma się zakończyć w maju-czerwcu 2012 r. (przed mistrzostwami EURO 2012) zakłada połączenie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie z istniejącą linią kolejową nr. 201, która łączy Gdynię z Kościerzyną.

W następnej kolejności ma zostać wybudowana nitka, która połączy lotnisko z gdańskim Wrzeszczem. Oddanie do użytku całej linii PKM zaplanowano na I kwartał 2015 r.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna to jedna z największych inwestycji w regionie. Władze województwa zakładają, że realizacja projektu nie tylko rozwiąże problemy transportowe Trójmiasta, ale też przyczyni się do podniesienia efektywności istniejącej infrastruktury w regionie, zwłaszcza w rejonie Półwyspu Helskiego i Kościerzyny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE