Pomorska Kolej Metropolitalna: przystanki Gdynia Karwiny i Stadion dwa miesiące później

Wstrzymana na pewien czas budowa przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion została wznowiona. Harmonogram budowy zakładał wykonanie peronów do 30 lipca 2017 r. Ten termin ulegnie wydłużeniu o dwa miesiące.
Pomorska Kolej Metropolitalna: przystanki Gdynia Karwiny i Stadion dwa miesiące później
W październiku 2016 r. rozpoczęto budowę przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion na linii 201 (fot.pomorskie.pl)

• Kierownictwo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i PKP PLK doszły do porozumienia w sprawie budowy dwóch przystanków w Gdyni.

• Negocjacje trwały cztery miesiące i na tyle zawieszono prace.

• Stacje Gdynia Kariny i Gdynia Stadion mają być gotowe w drugiej połowie roku.

W październiku 2016 r. rozpoczęto budowę przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion na linii 201.

Przedstawiciele PKP PLK zgłosili wówczas władzom Gdyni (budującym cały węzeł integracyjny Karwiny) i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej konieczność zmiany projektu inwestycji tak, aby uwzględniał planowany na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna trzeci tor linii kolejowej 201.

PKP PLK zakłada, że w przyszłości będzie większy ruch pociągów, który mógłby utrudnić komunikację, gdyż po tym torze poruszają się nie tylko składy osobowe, ale też pociągi ponadgabarytowe.

Zmiany w projekcie

Mimo dużego zaangażowania w realizację projektów władze Gdyni i PKM-ki zgodziły się na zmiany, których chciała PKP PLK. Gdynia miała wyburzyć wiadukty przy ul. Wielkopolskiej i wybudować je od nowa, a także zbudować mur oporowy wzdłuż ul. Strzelców. Natomiast PKM miała dokonać niewielkich modyfikacji w projekcie kładki nad torami.

Następnie PKP PLK zasugerowało PKM-ce kolejne zmiany. Chodziło o wydłużenie peronów tak, aby można było schodzić na nie z nowo przebudowanego wiaduktu. Taka zmiana pociągałaby za sobą kolejne nieprzewidziane koszty, na które pomorska spółka się nie mogła zgodzić. Dlatego też PKM wstrzymała prace budowlane.

W ubiegłym tygodniu nastąpił przełom. W wyniku rozmów między PKP PLK, Gdynią i PKM ustalono, że mur oporowy zostanie zbudowany wraz z budową trzeciego toru. Zapłaci za niego PKP, która sfinansuje też podwyższenie kładki nad torami. Nie zostaną, jak wcześniej proponowano, wydłużone, gdyż zarząd PKP PLK uznał, że nie jest to konieczne.

Przystanki powstaną dwa miesiące później

Jak mówi Tomasz Konopacki z PKM: w ubiegłym tygodniu – po czterech miesiącach wspólnych uzgodnień i negocjacji – okazało się, że zarząd PKP PLK w Warszawie nie widzi jednak potrzeby realizacji większości zgłaszanych wcześniej dodatkowych prac.

– W związku z sytuacją wróciliśmy do pierwotnego projektu budowy – dodaje prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Grzegorz Mocarski. – Jeśli czekalibyśmy dłużej, zostalibyśmy obciążeni karami finansowymi i roszczeniami wykonawcy za wydłużanie czasu prac. Ten etap inwestycji zakończymy prawdopodobnie dwa miesiące później, co oznacza, że przystanki zostaną oddane do użytku w drugiej połowie 2017 r. – wyjaśnia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.